maxlength på textarea

kongen

kongemedlem
Hvordan kan jeg sette maxlength 255 tegn på textarea i skjema. Det går greit med textfield, men ikke textarea.

kongen

kongemedlem
Nå skjønner jeg ingenting. Jeg kan sverge på at maxlength ikke fungerte på textarea tidligere i dag. Jeg kunne skrive og skrive i textarea uten at den stoppet på 255 tegn. Da jeg prøvde adeneos kode så stoppet det etter 255 tegn. Tenkte først det var noe magisk i javascriptet. Men etter å ha "studert" javaen så tror jeg denne bare skriver antall tegn som er skrevet i textarea i en div. Så maxlength fungerer kanskje likevel på textarea da?

Jeg syns FireFox er noe dritt som ikke tar hensyn til eventuelle kodefeil jeg måtte gjøre :eek:

xdex

Medlem
Kan hende du hadde skrivefeil @kongen ? Og ja, js delen hans legger bare til ett tall. Men som @Pong nevnte, MÅ du huske å validere backend, alle kan endre en HTML struktur, så maxlength vil kun være "greit" for å vise en bruker at her kan du ikke skrive mer enn 255 tegn.

adeneo

Medlem
Javascriptet teller bare antall tegn for å se at det stopper på 255, ikke noe annet.

maxlength for textarea ble lagt til i HTML5, så det kan være du har benyttet feil doctype dersom det ikke virket, selv om det ser ut til å virke i Chrome uansett doctype ?

spikre

peterhamre.no
Bare lurte, siden du klarte å skrive akkurat det samme som han
Som de neste innleggene her viste; det blir ikke tydelig for lesere av dette forumet som ikke har den kompetansen som meg og deg. De vil oppdatte det som er js-koden er nødvendig. Det er den jo ikke. @adeneo kan det meste, og koden hans er selvfølgelig helt riktig. Problemet er bare at den mangler den forklarende teksten som er nødvendig for mange :)

Topp