Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Markedsplass for domener

Alligator

Medlem
Hei,

Jeg oppdaget tilfeldigvis at NameCheap.com har en markedsplass for domener.

Dessverre ser det ut til at de fleste har Offers = 0 og Buy Now Price som er latterlig høy. Uten at jeg vet noe mer, vil jeg anta at det er lav omsetning der og liten vits i å legge sitt domene ut for salg.

Finnes det andre markedsplasser med høyere omsetning?

Hvordan fungerer disse i praksis?
 

OldHP

Medlem
Hei

Sedo.com er vel den mest kjente. Solgte akkuratt et domene der, det selges for en en del penger der om jeg tar rett.
 

looper

Medlem
SEDO er vel gode hvis det gjelder kvalitetsdomener med pris over 500 USD under dette så spiser salesfeen opp en del. Mange foretrekker SEDO for de "gjør" jobben for deg.

Hvis du har domener i prisklassen 50 USD til 100 usd så ville jeg anbefalt deg Namepros dot com sine liveauksjoner. Her selger du som oftest til "domeneinvestorer" så prisen reflekterer dette. Her er det også muligheter for å snakke med andre og diskutere domener.

Har du norske domener, funger FINN.NO helt ok.

En ting du kan tjene på er å kontakte virksomheter som du mener at dette domene kan ha verdi for. Da unngår du alt som heter avgifter, men dette kan igjen by på problemer.

Namecheap er sikkert ok det men har aldri brukt dem.


Konklusjon
Legg ut domene ditt på SEDO, send mail til virksomheter og husk at det kan gå lang tid i fra du sender dem en mail til de evt. tar action på ett salg.
 

Alligator

Medlem
Takk for gode svar. Jeg vil sjekke ut SEDO. Domenet mitt ble registrert på en billig webhotell+domene side. Å overføre til SEDO burde være en grei sak. (?) Domenet er ikke superfancy, men har en god kombinasjon av to vanlige (og verdifulle) engelske ord og slutter på.com, så om jeg heldig får jeg kanske hundre dollar :)
 

Alligator

Medlem
Her er noen priseksempler fra Sedo:
wintersummer.com 7,590 USD
whysummer.com 1,995 USD
warmsummer.com 1,595 USD
utahsummer.com 1,895 USD
ultrasummer.com 2,295 USD

Er disse prisene realistiske?

Vil tro at det er noen som kjøper opp masse domener, legger disse ut for salg, og er kjempehappy om 1% av disse blir solgt.
 

typisk

Utvikler
Om prisen er realistisk er opp til hver enkelt. Alt er avhengig av hva du ønsker å betale, det er derfor er det en budrunde. For en multimillionær fra Molde er prisen irrelevant, men for oss vanlige dødelige er det svært dyrt selvsagt.
 

Alligator

Medlem
Jeg mener - er disse prisene realistiske i den forstand at domenene vil bli omsatt til nevnte pris?

Tviler ikke et sekund på at om en nordmann med navn Mats K. Olsen registrerer mkolsen.com, og ei hollywood-berte med navn Mary Kate Olsen ønsker hjemmeside, så vil hun være villig til å betale tusenvis av dollar for domenet. Men slike slumptreff er vel som å vinne i lotto...
 

looper

Medlem
Nja du er nok inne på noe, noen av prisene er for høye men man setter dem gjerne litt høyt i håp om å nå opp så kommer evt. interesserte å gir bud på det de ønsker å gi. SEDO har ett forhandlingssystem som faktisk er litt morsomt å jobbe med når det kommer til salg.

Ett lite tips ang SEDO, slett domenene om du har solgt dem en annen plass. Hadde ett domene som gikk for 350 GBP, glemte å slette det. Plutselig fikk jeg bud på 2000 GBP men da hadde jeg ikke domene lenger ;)
 
Topp