Hvis du skal selge til forhandlere ville jeg glemt privatmarkedet etter som dette er forhandlernes marked. Kjenner flere tilfeller der agenten er droppet til fordel for en annen fordi agenten har startet egen nettbutikk mot privatmarkedet. Dette skjer i flere bransjer.
Hvis du får tak i eposter til potensielle forhandlere er epost markedsføring en god ting. Det samme er faktisk den gode gamle faxen, tro det eller ei. Ellers så er telefon og møtebooking ikke kimse av hvis du skal jobbe med et forhandlernettverk. Kan du da vise til bloggere og andre som har prøvd ut utstyret har du allerede hjulpet forhandlerne med markedsføring. En annen ting du kan gjøre er å låne ut utstyret til toppidrettsutøvere og få deres syn på utstyret
Prishoppet på privatmarkedet og sentre er helt forskjellig, så jeg ser ikke på dette som ett problem. Skal du ha kardio apparater som privatperson, kan du få dette til noen tusenlapper. Er det plutselig snakk om utstyr som skal stå i ett gym, er prisklassen opp mot 100.000 (og mer) dersom du går for skikkelig utstyr, se bare på tredemøller og prisen her. Folk bryr seg om utstyret holder mål, til prisen som blir gitt. En tredemølle til hjemmebruk, brukes gjerne 2-3 ganger i uken, i 45-minutter. En mølle på studio, brukes enormt mye mer, og kvaliteten blir raskt å kjenne igjen.
Hold deg
LANGT unna e-post markedsføring, dette er idioti, så mange leverandører har vi ikke her i Norge. Skal du selge til studio evt. forhandlere (som ikke har egne merker) bruker du telefon, reiser inn og får ett møte, eller møter disse på sammenkomster hvor det er naturlig. Begynner du med spam søppelet på e-post, er du dømt før du har begynt. Skal du gjøre noe, så gjør det skikkelig, og ja, du kan jo fint lage avtaler som gjør at noen forhandlere selger dine produkter mot provisjon.
Forstår ikke hvorfor vedkommende over sier du må satse på en ting, her kan du enkelt satse på begge deler. Trenings-bransjen er såpass liten her til lands, at dersom du har knallgode produkter, går ryktet, og omvendt. Hvis bjørn maaseide ser at du har noe som funker, og det koster langt mindre, hadde han nok ringt deg (he-he) og bare der, har du vel 80% av alle sentre i Norge.
Få opp ett nettsted, lag en skikkelig produkt-katalog for private, og bedrift. Så er du i hvert fall i gang, og har noe å vise til!