Markedsføring mot studenter og lærere

Driver et lite firma som jobber med dataredning fra flashmedier, da i hovedsak minnepenner. Kundene er som regel lærere og studenter, noe som ikke er så rart da disse bruker minnepenner på jevn basis.

Problemet er dog at antallet kunder er alt for lavt, og jeg mistenker at det er pga. folk ikke vet at slike tjenester finnes, og i alle fall ikke min. Har vært i kontakt med flere grupper på Facebook, feks gruppen til NTNU - de har jo haugevis av studenter i gruppa si, så om de hadde skrevet noen ord om tjenesten vil jeg tro det over tid hadde ført til kunder. Det er jo også mange andre studentgrupper, og x antall tusen studenter og lærere. Problemet er bare at jeg får nei til svar når jeg spør om de er interessert i å skrive; ikke fordi de ikke har tro på tjenesten, for damen fra NTNU, hun som styrer deres Face-gruppe, sa at en slik tjeneste helt sikkert hadde vært interessant men at hun ikke hadde lov til å poste sånt i gruppen fordi det ble sett på som reklame. Har ikke lest TOS så nøye, men er dette tilfellet? Hun la til at hun ikke hadde så veldig peiling, så det kan jo være at hun tar feil. Har prøvd å google det, men blir ikke så mye klokere.

Det sitter liksom tusenvis av studenter og lærere rundt i de tusen hjem, de er samlet på Face, men jeg har ikke mulighet til å nå dem bortsett fra om jeg velger å annonsere med vanlig reklame på disse gruppene. Men hvor mange av dem er faktisk innom gruppen slik at de ser denne reklamen? Vil tro det er få, og derfor er det jo mer interessant om gruppen selv poster noe angående tjenesten; vil tro at mange flere leser en slik melding enn de som ser reklamen.

Noen her som har erfarning med dette?

Eggan

medlem
Hvis NTNU skulle begynne å poste reklame hadde jeg nok raskt fjernet meg fra den siden for å si det sånn, hvorfor skal akkurat DU får lov til å poste? Da må jo andre også få lov... Håper du skjønner hvor jeg vil hen ;)

Vil du nå studenter kan du reklamere via FB, se på f.eks https://www.facebook.com/advertising

looper

Medlem
Som tidligere aktiv student så har jeg et par tips til deg.
-Du kan kontakte Studentunionene på skolene som er styrt av studentene. De inngår avtaler for å få penger inn i kassa.
-Kontakt Studentkortet og få inn en avtale der.

Omtale er ikke gratis vet du ;)

hvaer

Medlem
Driver et lite firma som jobber med dataredning fra flashmedier, da i hovedsak minnepenner. Kundene er som regel lærere og studenter, noe som ikke er så rart da disse bruker minnepenner på jevn basis.

At du har ett marked er det ingen tvil om, men det er heller ingen tvil om at det var mye større før. Jeg var student 2008-2012, og de første 3 semestrene, så ble alt backuplagret på minnepenner. Men så oppdaget vi Dropbox. Etter det, så ble minnepenner kun brukt på fremføringer, og var aldri eneste backup. Alle studenter jeg kjenner bruker dropbox, skydrive eller Google Drive, og det er sågar enkelte fag hvor vi delte mappe med foreleser/veileder for innlevering. Dette var ved Høgskolen i Telemark.

Jobber fortsatt med denne, men er fryktelig vanskelig å få det til å gå skikkelig rundt. Fikk tillatelse til å poste på siden til en høgskole, men det hjelper jo ikke å poste der om det ikke kommer på sida til de som liker skolegruppen. Hadde ca null respons på postingen min.

Sykt som jeg suger til dette her, altså..

Fokuserer for øvrig ikke BARE på lærere og studenter, så alle tips til generell markedsføring tas i mot med stor takk.

zapotek

Medlem
Klistre opp lapper (fysisk) med info om tjenesten på høyskolene?

Forøvrig tror jeg markedet for denne typer tjenester er begrenset. Hvor mange er det som sliter med ødelagt minnepenn med viktige data hver dag i Norge?

Adwords og SEO må da være perfekt annonsering for dette formålet. Enten har du et behov (ødelagt minnepenn) eller så har du det overhode ikke. Å drive merkevarebygging rundt en slik tjeneste kan fort vise seg å være dyrere enn hva det er mulig å tjene.

Jeg ligger alt øverst på en del søkeresultater, men søkevolumet er ikke det helt store.

Adwords er jo litt risky, kan fort bli dyrere enn det smaker.. Det med å henge opp lapper er jo ikke så dumt, har tenkt på det før. Skulle fått i gang en viralkampanje på Facebook eller noe.. :) Hehe!

zapotek

Medlem
Jeg ligger alt øverst på en del søkeresultater, men søkevolumet er ikke det helt store.

Adwords er jo litt risky, kan fort bli dyrere enn det smaker..

Er klikkene så dyre da? Finner bare en nettside som tilbyr dette når jeg søker på "ødelagt minnepenn".

Forøvrig, hvem klikker på en annonse for reperasjon av minnepenner om de ikke er i kjøpsmodus?

Ja du sier noe.. Adwords er jo uansett en av de kjappeste måtene å sjekke markedet på. Får se hva jeg gjør etterhvert.

peterandrej

pensjonert moderator
Kall minnepennene "en litt enklere dropbox" og rett kommunikasjonen mot gamlinger og de som "ikke kan noe om data". Digert marked, masse cash og god betalingsvillighet.

peterandrej

pensjonert moderator
Tog an kje. Kalle minnepennene "en litt enklere dropbox"? Bruke "en litt enklere dropbox" i reklama?

Noe sånt, selv om du kanskje ikke bør bruke selve ordet "dropbox" siden dette naturlig nok griper inn i tredjeparts rettigheter. Poenget er at studenter bruker nettbaserte delingstjenester, mens GAMLINGER ikke "skjønner seg på sånt" og elsker disse små minnepinnene. Min mor bruker slike hele tiden for å lagre bilder av hytteturer.

Fremstill minnepenner som den litt enklere (og tryggere!!) løsningen for lagring og deling av bilder av barnabarna, så har du en sjanse.

Topp