Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Markedsføre en blogg fra a-å?

Gomlers

Member
Det som er litt småpinlig, er at jeg må kalle meg ganske erfaren med internettmarkedsføring - men ikke ifht. til en blogg, som vel har vært skikkelig "hipt" en stund...

Hvordan markedsførere man selve blogginnleggene?

SEO og alt det her er forsåvidt en selvfølge, men hva er -gangen- i det. Hva gjør jeg etter å ha postet ett innlegg?

Hvilke konkrete grep gjør dere, og hvilke ressurser brukes - sånn i forhold til å "pinge" en eller annen liste, legge ut på kudos, nettby osv...

Bloggen er norsk, og kjører på WP.
 

mkander

Medlem
Ting som kan få trafikk til et innlegg:
- Twitter-oppdatering hvis du har litt followers
- Legge ut lenke på Facebookstatus
- Integrere blogg mot facebook notater
- Twingly

Grunnleggende markedsføring:
- Kommentere på andres blogger er superviktig. Da vil de kommentere hos deg og du får mer aktivitet hos deg.
- Legge til bloggen i alle mulige kataloger/lenkesamlinger: eks: startsiden

Det er det jeg kommer på. Lykke til
 
Tweet This er en WP-plugin som legger til knapper til sosiale medier i postene.

Du bestemmer selv hvilke du vil ha i posten. Men siden bloggen er norsk, er vel Facebook og Twitter stort sett det du kan plukke ut der.. Kanskje MySpace?

Kan forøvrig velge mellom forskjellige størrelser på knappene..

tweet.jpg
 

Gomlers

Member
Ahh, takker! Flotters - da har jeg en god start :)

Mener dere forresten det er viktig å promotere ut RSS-link, eller er erfaringen for dere også at RSS promotering er litt waste of time blant norske lesere?
 

picxx

Well-Known Member
eller er erfaringen for dere også at RSS promotering er litt waste of time blant norske lesere?

RSS er jo i bunn og grunn ett nyhetsbrev som sender ut ditt siste blogginnlegg til dine abonnementer.
Om man er flink til å henvise til andre poster/sider på bloggen vil hensikten være oppnådd med RSS.
Skriver man kun "blankt" stoff uten linker og henvisninger er vel ikke RSS så viktig, da det likevel er liten sjans for at de som abonnerer skal gå tilbake til bloggen din.
 

kongen

kongemedlem
Hvordan markedsførere man selve blogginnleggene?

Kommer helt an på hva meningen med blogginnlegget er.

Hvis du er ute etter å få bekjente/venner/tilhengere så kan twitter/facebook og sosiale medier være nyttig.

Hvis du er ute etter å markedsføre en vare/tjeneste så er seo/ppc/ppm/banner/pr/artikler for å drive trafikk det rette.
 

webpiken

Medlem
Men midt oppi all dette, ikke glem å skrive skikkelig gode blogginnlegg da! Det er tross alt den beste markedsføringa :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Haha, der traff du spikeren på blinken. Lett å glemme det aller viktigste innen markedsføring, nemlig at hvis produktet er bra så kjøper folk.

Jeg har lært det på den harde måten, i laaaang tid fokuserte jeg på å markedsføre produkter som var ok og lykkes sånn passe, jeg brukte 50/50 tid tid på markedsføring/tid på å utvikle produktene. Nå leverer jeg et produkt som er av topp kvalitet, jeg gir topp service og jeg behøver ikke tenke på markedsføring fordi kjøperne anbefaler meg videre, jeg kan bruke 100% av tiden til å perfeksjonere produktet.

Et annet eksempel på dette er bloggen til Sindre, www.glabladet.no.
 

Gomlers

Member
Selvfølgelig! Det er utrolig viktig å skrive interessant og ordentlige innlegg. Det man tilbyr skal helst være hakket bedre enn konkurrenten sitt hele tiden..

Så dette er jo noe jeg har med i planen ;)
- Var egentlig derfor det tok meg 7 år før jeg startet en egen blogg også - jeg måtte finne et emne som jeg kan skrive om i et langtidsprosjekt, jeg måtte være interessert i det nok til å ha LYST til å skrive samtidig som jeg måtte kunne noe om det.

Av en eller annen grunn var det som var mest innlysende utrolig vanskelig å komme på!

Men men.. jeg har enda ikke begynt å markedsføre. Jeg venter til jeg har 15-20 innlegg, slik at det faktisk er noe å hente for eventuelle lesere.

I tillegg er dette faktisk det eneste prosjektet jeg har hvor jeg ikke har inntjening som hovedmål :D
 
Topp