Par ting du bør tenke på..
Om du får leverandør til å sende fra privat adresse, til privat adresse, som gave, er beløpsgrensen 1000.-, ikke 200.-.
Likevel, om det ikke foreligger faktura/kvittering i forsendelsen kan det da forekomme at mottaker blir belastet for forenklet tollbehandling (184.-?) selv om varens verdi kun er på 10.-
/QUOTE]
Høres spennende ut, men er du helt sikker på at det her fungerer?
Som jeg skrev over og som jeg vil presisere igjen: Skal du drive dette som næringsvirksomhet, noe det ser ut som om du har planer om, så bør du trå varsomt og ikke finne på for mange smarte løsninger. Du ender fort opp med at Fylkesskattekontoret skjærer igjennom og sier at dette ikke kan regnes som privat import og at du derfor må betale moms og evt. toll på alle sendinger, med tilbakevirkende kraft.
Jeg er ganske sikker på at skattemyndighetene ikke er spesielt glade for en løsning der et norsk firma selger til norske kunder, men der leveransen leveres direkte til sluttkunde fra utlandet, med det ene formålet å unndra moms og eventuell toll. CDon.com selger til norske kunder og leverer fra utlandet, men forskjellen er at de er registrert i Sverige og altså ikke driver noe selskap i Norge.
Personlig ville jeg vært svært forsiktig med en løsning som du planlegger. Som et minimum bør du innhente en forhåndsuttalelse fra Fylkesskattekontoret. Koster ca. 500kr. men kan spare deg for utrolig mye problemer i ettertid.
Jeg vil tippe at du meget vel kan bli holdt ansvarlig for å innbetale momsen for absolutt alle salgene du har gjort, hvis skattemyndighetene går firmaet ditt etter i sømmene.