Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Man må jo både smile litt og gråte en skvett...

TorsteinO

Art Director & grunder
På en måte er dette veldig morsomt, men samtidig er det (eller rettere sagt - "kan det bli") veldig surt...

En nettside jeg har jobba masse med sammen med en stor kunde har blitt så bra og etterhvert fått så mye trafikk osv at de ønsker å gjøre det til hovedsatsingen sin på nett. Topp, ikke sant? Joda, men "problemet" er bare at det da plutselig er mulig at det blir et større reklamebyrå som tar over... Jeg gikk tilogmed i klasse med to av gutta som jobber der (og som pleier å raske med seg tett med priser).

Det er jo knall både at mitt lille miniforetak faktisk blir overveid som et alternativ i forhold til et ganske stort/etablert/kjent reklamebyrå, OG at det vi har bygd opp har blitt så bra at en ganske stor nasjonal aktør ønsker å gjøre det til sin hovedsatsing på nett. MEN - faan så irriterende det vil være hvis jeg mister kunden fordi jeg har gjort en FOR BRA jobb... :/
 

Bjørnar

Gründer
Få kunden til å forstå at dette er du mest kompetent til, uansett hva reklamebyrået som skal overta heter. Og at ditt eierskap til prosjektet ikke kan kjøpes for penger. Eventuelt kan du gå i tospann med dem, eller eventuelt finne deg andre samarbeidspartnere å gå i parforhold med, dersom du trenger flere timer i døgnet for å jobbe med dette.
 
hvis de gir deg sparken fordi du har gjort en for god jobb så er det rimelig fucka. Snakk om å skape blåste insentiver. Hvis de klarer å prestere noe sånt skjønner de lite av hvordan man driver god butikk. Regel nummer en er jo å belønne de som gjør godt arbeid.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det ER faktisk snakk om å slå meg sammen med noen, blant annet for å kunne takle større prosjekter, og de lurte på hvordan det gikk med de planene, nettopp med tanke på dette. Det er derfor de sa fra allerede nå, selv om det nok ikke skjer over natta, og fordi de ville gi meg en sjanse til å få til en løsning så jeg kan beholde prosjektet. Så det er absolutt ikke avgjort at jeg mister dem, og det kan jo for den saks skyld hende at jeg kan fortsette å jobbe med dette sammen med reklamebyrået.

Tror de tenker litt som det Tonny og Bjørnar sier, MEN - for meg helt alene ville det ha blitt et for stort prosjekt (som også ville kreve mer/annen kompetanse enn det jeg har), det er det nok dessverre ikke noen tvil om, så noen endringer må jeg gjøre samme hva.

Måtte bare lufte det litt (og sympati og gode ord er også helt klart hyggelig!) :)
 
det burde da ikke være så vanskelig å finne noen andre å samarbeide med hvis prosjektet blir større? for eksempel der andre firmaet? Høres jo ut som de har tillit til deg og at det bare handler om å få andre inn i driften, og ikke gi deg sparken. Det rimer jo mye mer...du kan knytte noen ekstra kontakter og etablere et sterkere navn i bransjen... When you play it big the big games emerge, det som en mulighet som har åpnet seg=)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er fordeler og ulemper med alt. Prosjektet kan jo etterhvert bli så omfattende at du ikke vil føle deg bekvem med å ha ansvaret for det, for eksempel - og av den grunn rett og slett anser det som en fordel at en tyngre aktør overtar.

Et annet scenario er at dette prosjektet vil sluke all din tid, slik at du i praksis vil være "ansatt" - og det er det jo også både fordeler (sikker inntekt) og ulemper (mindre frihet) med.

Jeg ville bare tatt det helt rolig og tatt problemene som de kommer (dersom de kommer).
 

picxx

Well-Known Member
Skjønner ikke hva som kan være negativt med dette.
Selvsagt vil de som vokser fra små og mellomstore aktører søke seg til større aktører også i outsourcingfasen, men det må da være en grei sak å putte i egen portfolio dette, samtidig med at du helt sikkert ikke vil få fremtidige kunder basert på godord fra disse gutta(?).
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det her handler nok mer om ditt forretningskonsept, mer om den ene kunden. Nye kunder klarer du nok å skaffe uansett.

Du må jo bestemme deg for om du skal satse alt på denne ene kunden og la den styre deg som om du var en ansatt, eller om det fremdeles er viktig for deg å drive på den måten du gjør i dag hvor du også har den friheten det gir å være sin egen sjef.

Hvis du bestemmer deg for å beholde kunden og vokse betyr jo dette at du også må skaffe nok andre oppdrag slik at denne kunden ikke blir så stor at den kan velte hele lasset om den forsvinner. Kunden har jo tross alt allerede gitt klare signaler om at de er villige til å gjøre noen bråe svinger og skifte retning - noe som også kan skje senere..

Jeg forstår dine kvaler og at valget - uansett hva det blir - kan være tuingt å ta, men ønsker deg lykke til med og kan bare råde deg til å tenke deg om både to og tre ganger før du handler.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@picxx - det som evt vil være negativt er selvsagt om jeg mister en stor/fast kunde. Sånt vil alltid være kjipt samme hva.

@msites - helt sant det der, og egentlig passer det faktisk ganske bra inn i planene for forretningskonseptet å utvide - det er bare litt før planen, og litt for mye før planen til at det er enkelt å justere.

Jeg har ganske konkrete planer med en kompis jeg har jobba masse sammen med før, men han er i en fast jobb der han vil være *litt* lenger av et par gode grunner, som også vil være en fordel for oss senere.

Jeg kommer nok til å strekke meg endel for å beholde denne kunden, får heller outsource litt midlertidig om det skulle være behov, og evt plusse på et par timer i døgnet :)

Det med at kunder tar brå svinger osv er jo ikke et ukjent fenomen i reklame/designbransjen, og ofte har det egentlig ikke noe å gjøre med at de er misfornøyde, bare at de føler at det er på tide å få inn helt nye tanker og ideer, og da kan det ofte være den beste måten å gjøre dette på.
 

picxx

Well-Known Member
@picxx - det som evt vil være negativt er selvsagt om jeg mister en stor/fast kunde. Sånt vil alltid være kjipt samme hva.

Da blir vel løsningen å ekspandere proporsjonelt sammen med sine kunder ;)
 
Topp