Maks fast frakt i nettbutikk?

pre tau

New Member
Jeg selger svært lette og nokså billige artikler. Når kundene velger brevpost koster det meg ca 35,- per sending, da ordrer uten sporingsnummer ofte er de billigeste og nokså små. Noen ganger opp mot 50. Derfor 45, så det går i 0(null) når man ser på det store bildet.
Kunden er den som har ansvaret ja. Selv har jeg ikke opplevd at kunder har klaget på at posten ikke kommer frem men, jeg ser for meg at skulle det oppstå, vil jeg nok selv dekke ny sending, for å holde på et godt omdømme.

Det er kun forsikring på pakker med sporing. Skal du sende noe med noe høy verdi, velg det. Ellers er brevpost et greit og billig alternativ

HanneSol

Member
Det kommer vel også an på hvor stor varen er, jeg tror folk har forståelse for at det koster mer å sende noe som er stort og tungt enn noe som er lite og lett.

Jeg gir kundene valget mellom brevpost og servicepakke, og de aller fleste velger brevpost. Gjennomsnittlig ordresum er vel 3-400 kroner, og da kommer frakten på 39 eller 63 kroner. For ordre over 1200 er det gratis frakt, og da sender jeg med sporing.

Rismoen

Medlem
Kjøpte en AUX kabel fra komplett for noen uker siden. Da valgte jeg uten sporing, siden da får jeg den rett i postkassa.

Frister lite å dra ned til posten bare for å hente en kabel.

Så syntes det er greit med to alternativer - med og uten sporing.

alterego

Medlem
Nå rotes det her!

Leverandøren/nettbutikken har ansvaret frem til varen er mottatt av forbrukeren.

Se forbrukerkjøpsloven:
§ 7.Leveringen
Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren.
§ 14.Risikoens overgang
Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7.
Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse.

alterego

Medlem
Ja, det var det jeg trodde. Men mange nettbutikker lar kundene velge mellom a-post og sporing og sier at ved billigste sendemetode, a-post, tar kunden over ansvaret for at pakken kommer frem.

Det er i så fall ansvarsfraskrivelse som er i strid med forbrukerkjøpsloven.

Risikoen ved å sende varer som brevpost er at nettbutikken ikke kan dokumentere at kunden faktisk har mottatt varen(e) og kunden kan da kreve omlevering (ny vare). Uærlige kunder finnes, men min erfaring er at dette har så lite omfang at det ikke er et reelt problem. Tenker likevel at enkelte varegrupper er mer utsatt enn andre og at man ut fra den varegruppen man selger, må gjøre seg opp en mening om hva risikoen/kostnaden er. Hadde jeg solgt elektronikk og/eller varer som har en ung kundegruppe, ville jeg f.eks. ansett at risikoen er høyere enn andre varegrupper og eldre kundegrupper.

thoaud

Country manager @ Servebolt
Min erfaring basert på NPS undersøkelser er at frakt på ordre over 500,- har et brytningspunkt på 79,-.
Det skal sies at dette var varer mellom 500-1000kr.

Hva man kan ha som fast frakt er nok veldig avhengig av produktsegment og prissegment.

Jeg skal fremover gjøre noen undersøkelser rundt hva kundene er villig til å betale for varer med redusert pris vs. ordinær pris, for å finne ut om kundeopplevelsen blir dårligere dersom man må betale for frakt på rabatterte varer. Men dette er da igjen på spesifikt pris- og produktsegment.

Topp