Du setter opp flere valg i magento som:
- nettsted, butikk og butikkfront
Disse deler alle (på en og samme installasjon) samme administrasjon. Når man legger inn en vare eller gjør justeringer på systemet kan man velge å gjøre endringene i default eller i butikken eller for hver butikkfront. Med andre ord kan man si at standardsystemet for betaling på alle butikker er faktura, forhåndsbetaling og paypal eksempelvis. Men om man da har en butikk som man ikke ønsker å levere faktura på så kan man velge denne butikkvisningen og hake av "standardvalg" for så å legge til egne alternative valg.
Dette gjør man også med varer. Om man har en vare i databasen kan man velge butikkvisningen og skrive inn alterantive priser, legge inn andre bilder, antall varer på lager osv samt tekst uten å måtte lage en ny vare for hver butikk. Dette gjør jeg nå med vår svenske butikk som skal dukke opp for veggfolie.no.
Jeg har også nettopp etablert dittskilt.no som har en helt egen storefront og annen visuell fremstilling. Her viser jeg ikke de samme varene som på den svenske og norske veggfolie butikken men jeg har lagt merke til at noen kunder søker etter dørskilt på veggfolie og har derfor lagt varene fra dittskilt inn slik at de er søkbare men ikke ligger i vareoversikten.
Hvis man benytter BBS/Teller kan det hende at man må gå inn separat avtale for hver butikkfront. Dette har med domener å gjøre. Selv om alt styres fra samme sted kan det være at de krever at all trafikk kommer fra et og samme domene. Dette må man se an.
Det eneste jeg savner er muligheten for å lage flere administratorkontoer og la en admin styre og få tilgang på kun en av underbutikkene. Dette er ikke mulig i den åpne løsningen idag, kun enterprise som koster 100 000 i året.