Tipset mitt om PTDD bør trolig holde.
Jeg har svart på haugevis av tråder om harddisk-krasj på itpro.no, men det begynner å bli veldig lenge siden. Jeg husker ikke navn på programmer lenger.
PTDD:
Jeg kjenner ikke programmet selv, men jeg har "kopiert" forslaget fra folk som er fortrolige med programmet. Jeg sjekket også tipsene om å fikse slike problemer før jeg begynte å anbefale programmet (for et par år siden).
Programmet fikser de fleste problemene hvor maskinen klarer å gjenkjenne disken som en harddisk, men hvor den ikke klarer å finne lesbar informasjon (disken tolkes som "RAW" eller uformattert). En vanlig årsak er at Master Boot Record (MBR) er skadet, altså det området på harddisken som forteller om hvordan den er partisjonert/organisert, opplysninger om filsystem, opplysninger om disken er bootbar, opplysninger om filtabellen, osv. - pluss et knøttlite program som drar igang boot (operativsystemet) hvis disken er bootbar.
På disker som ikke er delt inn i flere partisjoner kalles dette området for VBR Volume Boot Record, men prinsippet er ellers det samme.
Windows-program som fikser samme problem heter FixMBR, men PTDD er langt mer avansert (det analyserer problemet før det prøver å fikse noe). Svarene mine på itpro.no var stort sett vellykkede i tråder som "Windows gjenkjenner ikke harddisken" eller "Windows tolker harddisken til å være uformattert", eller enkelte tråder med boot-problemer (da jeg hadde disse tingene litt mer friskt i minne).
MAC:
Siden jeg kjenner dårlig til MAC er jeg også litt reservert mot å foreslå konkrete løsninger (utenom PTDD).
MBR og VBR:
MBR og VBR på harddisker er stort sett bygd opp likt, uavhengig av operativsystem eller filsystem. Dette er tross alt det første "sporet" som maskiner leser når de identifiserer harddisken, og det inneholder all sentral informasjon om hvordan harddisken er organisert. Disken tolkes som "uleselig" hvis MBR er slettet eller skadet. Skadet MBR kan gjenopprettes med ny versjon ("standard MBR"), eller aller helst fikse den gamle. På gamle harddisker på 90-tallet var MBR på 512 bytes, dvs. at det ikke er noen stor oppgave å gjenopprette denne. Nyere filsystem/disker har kanskje større MBR, men det er fortsatt ikke noen stor oppgave.
NB. Svaret mitt dekker VANLIG GRUNN til at harddisk ikke er lesbar. Det dekker ikke kompliserte harddisk-krasj. Jeg kunne disse tingene relativt godt på slutten av 90-tallet, men jeg har glemt mye av dette. Jeg har rett og slett ikke hatt datakrasj selv på minst 10-12 år.
PTDD-lignende løsninger bør alltid være førstevalget (hvis man ikke VET at problemet er noe annet). Programmet forsøker å FIKSE problemet slik at disken blir lesbar igjen.
Hvis dette ikke klarer å fikse problemet (f.eks. fordi folk har forsøkt å formattere harddisken) kan man gå videre til dataredningsprogrammer (GetDataBack e.l.) - tidkrevende programmer som skanner gjennom harddisken på jakt etter gjenkjennbare filer. Dette fungerer godt på bilder og slike ting, men det tar haugevis av timer. De forsøker heller ikke å FIKSE problemet, bare å REDDE FILER over til en annen disk.