Målgrupper - hva er din?

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Siden jeg avsporet @Andreas Hatlem litt i en annen tråd ang. målgrupper, kan det kanskje være interessant med en egen tråd om målgrupper for virksomhetene våre.

Enten du jobber med nettbutikker, affiliate eller hva som helst, forholder vi oss jo alle til målgrupper slik at budskapet kan "spisses" og folk føler seg truffet.

Hvem er din "perfekte" målgruppe - bortsett fra dem som er villige til å bruke penger da?

For å starte ballet, så henvender jeg meg hovedsakelig til folk som vil spare penger og ha det moro mens de gjør det, med en overvekt av kvinner. Alder? Vel, fra 30 og oppover, yngre er vel for sløsete...

Msites Ltd

Livsnyter
Målgrupper er spennende greier. En ting er jo hvilken målgruppe man tror, og ønsker, man skal nå. En annen er den man faktisk treffer med sitt produkt, innhold eller hva det nå måtte være.

Det kan også være utfordrende å plukke ut målgrupper i forhold til hvem som er den egentlige beslutningstager.

Nå har jeg startet en fysisk forretning hvor jeg skal fotografere folk, og selge de fotogaver. Her har jeg mange forskjellige målgrupper i forhold til produkt.

Det er eksempelvis liten nødvendighet å markedsføre "Babyfoto til målgruppen 35-50!" Her er nok målgruppen først og fremst kvinner 20-35, sekundært menn 20-35, og som nummer tre kvinner 50+ (besteforeldre er gode kunder).

I Danmark skal alle som fyller 70 fornye sitt førerkort, så her er selvfølgelig menn og kvinner 69+ en god målgruppe for førerkortfoto/passfoto.

Jeg har som sagt enormt mange målgrupper ut fra produkter, vinkling på produkter etc.

Min perfekte målgruppe for fotobutikken er nok kvinner 18-70 da de fleste beslutningene om fotografering ligger her.

Evensmo

Medlem
Tydelig definerte målgrupper er et utrolig viktig tema som ofte glemmes eller er svært dårlig definert - selv i store bedrifter.

På Netthandel.no og eHandelsforum.no som er det jeg for tiden bruker det meste av tiden min på, henvender vi oss i hovedsak mot de som driver litt større nettbutikker. I tillegg forsøker vi å nå de som er leverandører av tjenester til netthandlere. Har mange ganger også vært fristet til å lage mer forbrukerrelatert stoff til Netthandel.no, men bestemt meg for at det ikke er aktuelt. Da blir det eventuelt et eget konsept etter hvert. Viktig å være lojal mot målgruppen.

Topp