Må webdesigner kunne WP?

borreped

New Member
Jeg ønsker å hyre en webdesigner til å designe nye websider i Wordpress. Må designeren kjenne til themes, parent/child themes etc, eller kan han/hun lage designet i Photoshop uten å ha peiling på hvordan WP fungerer, og at en programmør så implementerer designet inn i WP?:confused:

Skjønner at det nok er fordelaktig at designeren kan designe direkte i WP, men redd for at det begrenser utvalget av designere.

Setter pris på svar :)

Dag Frogner

Supermedlem
Det er nok ikke noe problem å designe i PS uten å kunne WP, men da må du regne med at det koster deg en slant å få kuttet opp designet og lage et fullverdig WP-theme.

Sånn sett ville jeg trodd at det var mye rimeligere for deg å få noen som kjenner til WP fra før.

Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er definitivt en fordel at man har litt peil, så vet man hva som er mulig/enkelt/tungvint osv. Da slipper man både mye dobbeltarbeid, og at en som f.ex. ikke har peil på wordpress drømmer opp ting som kanskje er tungvint, dårlige løsninger, e.l. Derimot trenger man absolutt ikke å være noen hardcore programmerer for å lage selv ganske avanserte wordpress-themes. Selv pleier jeg ofte å leie inn en programmerer som "underleverandør" til enkelte småoppgaver hvis det er noe veldig spesielt jeg trenger på en jobb.

Ta gjerne kontakt på post@opperud.com hvis du trenger et wp-theme :)

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er nok ikke noe problem å designe i PS uten å kunne WP, men da må du regne med at det koster deg en slant å få kuttet opp designet og lage et fullverdig WP-theme.

Sånn sett ville jeg trodd at det var mye rimeligere for deg å få noen som kjenner til WP fra før.

"En slant" er vel en veldig forsiktig måte å si det på. Det vil gjerne koste mer å få alt til å faktisk funke enn å lage tegninger i photoshop. Spesielt hvis den som lagde tegningene ikke visste hva han gjorde.

peterandrej

pensjonert moderator
Som en som har gjort kodejobben etter designere uten kunnskap om wp mange ganger kan jeg fortelle at det DEFINITIVT er en fordel om designeren har en viss forståelse av hvordan wp fungerer. Jeg har ofte fortalt kunden at "dette går jo selvsagt an, men ojjjj så upraktisk det kommer til å bli for dere å publisere nytt innhold".

Mitt råd er at du, designeren og koderen samarbeider i skissefasen, slik at koderen kan gi klarsignal underveis.

peterandrej

pensjonert moderator
PA, hva mener du? WP har jo ingen begrensninger når det gjelder design. Alt kan jo kodes i WP akkurat som i et annet CMS.

Joda, alt kan gjøres med WP, men det er ikke alle løsninger som er like praktiske på WP. Et enkelt eksempel: en kunde vil ha spesielt tilpassede menyer på HVER underside. Det går jo helt fint når man bare har ti undersider, men skal man ha tusen undersider begynner det å bli upraktisk for kunden å publisere siden WP i stor grad er lagt opp til at man har et lite antall forskjellige visninger av artikler.

Sånne ting. Helt vanlig å få fra en designer.

PS! Dette er uproblematisk dersom kunden kan HTML og sånn, for da kan man legge opp noen custom fields og la kunden "go nuts", men vanligvis kan jo kunden knapt nok finne Google, og da har man et problem.

Nutz

Med lem
Det var prat om en Webdesigner, -en webdesigner bør ha kjennskap til dynamiske sider for å være en webdesigner.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er en stor fordel at designeren vet hva cms'en kan out-of-the-box. Husker en case der jeg fikk implementere noe som kom fra en designer og user interface designer, og systemet hadde noen begrensninger som ikke de var klar over, og det gjorde det hele ganske så kostbart.

Topp