Toppskatten slår inn på 509.600. Det maksimale beløpet (6G) man kan få dekket av NAV for sykepenger og foreldrepenger er 511.470. Taket på pensjonsopptjening er litt høyere, men selv om tar trygderettigheter med i beregningen er det nok mest lønnsomt å ta ut lønn opp til 509.600.
Jeg kan ikke forstå noe annet enn at man bør ta ut alt over dette beløpet som utbytte, men det har jeg ikke sett så nøye på. Så fort man overstiger toppskattgrensen må man betale toppskatt på alt.
Det er vel toppskatt trinn 1 som slår inn da. Trinn 2 er vel rundt 800.000. Jeg husker ikke (og orker ikke å søke opp) de nøyaktige tallverdiene, men mener å huske at trinn 1 gir marginalskatt på ca 44 % og trinn 2 på ca 48 %, så må man legge på arbeidsgiveravgift.
Skatt på utbytte blir 28% i tillegg til skatt av overskudd som også vel er 28%, ca 48% tilsammen.
Jeg har regnet på dette en gang og mener at man havner rett over 50% når man er mellom trinn 1 og 2 som marginalskatt og arb.avg.. Og ca 55% når man er over trinn 2.
Så før trinn 2 er forskjellen ganske liten, men over trinn 2 begynner det å bli snakk om forskjeller man merker.
Jeg tror jeg ville lagd meg et sted rundt 600-700.000 i lønn dersom jeg skulle jobbet som AS, passe på å få maks i forhold til trygdegoder og pensjonssparing, men ikke gå over trinn 2.
Hvis noen andre har mer nøyaktige tall er det veldig interessant om de tar seg bryet med å dele.