Hvis bare du eier selskapet og bare du jobber der, er du ikke forpliktet til å ha obligatorisk tjenestepensjon, du skal derfor ikke være så redd for å ansette deg selv. Det er heller ikke (nødvendigvis) slik at det er gunstigere å ta ut utbytte enn lønn. Riktignok slipper du arbeidsgiveravgift hvis du tar ut utbytte, men på den annen side er ikke utdelt utbytte fradragsberettiget for selskapet, men det er likevel skattepliktig for mottakeren. Både lønn og arbeidsgiveravgift du betaler ut er fradragsberettiget.
Det er en tommelfingerregel som sier at det er gunstig å ta ut lønn inntil en når grensa for toppskatt, og så tenke på utbytte hvis en skal ta ut mer. Nå vet jeg jo ikke om du har lønnsinntekt fra annen jobb, slik at du allerede har nådd den grensa. Hvis du skal leve av bare dette selskapet så bør du i alle fall ta ut lønn i stedet for bare utbytte, ellers mister du alt av sykepengerettigheter, pensjonsopptjening mv.
Edit: Jeg ser at Msites postet noen av de samme poengene mens jeg skrev mitt innlegg. Jeg støtter fullt ut hans råd om å ta kontakt med en regnskapsfører eller tilsvarende for å få noen råd i starten, uansett om du har tenkt å føre regnskapet selv. Hvis du ikke kjenner reglene er det fort gjort å gjøre tabber som kan bli dyre senere.