Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må man bruke advokat i samband med klage til trygderetten

For å gjøre en lang historie kort. Jeg har fått avslag på en klage til Nav. Neste steg blir trygderetten. Og jeg lurer da på om jeg må bruke advokat for å fremme klagen videre. Eller om jeg kan forfatte den selv?

Daniel
 

adeneo

Medlem
Det er ingen krav til å benytte advokat.

Dersom du har fått avslag på en søknad, så klaget til NAV og igjen fått avslag på klagen, kan du anke avslaget til Trygderetten.
Den anken skal også fremsettes til ditt lokale NAV kontor (innen 6 uker er det vel), som igjen oversender klagen til Trygderetten for deg, etter at de har vurdert saken en siste gang.

Pass på å få kvittering på levert anke hos NAV, eventuelt rekommandert post.
Det er også mulig å skrive "Kopi sendt Trygderetten" på brevet, og sende en kopi direkte til Trygderetten slik at NAV ser at du følger med i timen, NAV er tross alt fylt til randen av utrolig mange inkompetente mennesker, og det er ikke helt unormalt at ting "blir borte" i systemet, spesielt klager på deres eget arbeid.

Vanligvis gjelder regler for hvordan en ankeerklæring skal skrives, men det er vanlig praksis i Norsk rett at dersom man skriver ankeerklæringen selv, som lekman, frafalles disse reglene, og du står fritt til å skrive anken slik det selv måtte passe deg, dette gjelder også for Trygderetten, og NAV vil uansett skrive en standardisert anke hvor både ditt og deres synspunkt legges ved før det oversendes til Trygderetten.

Dersom du er god til å formulere deg og skrive, kan det ofte være like greit å skrive klagen selv.
Man bør passe på å få med så mye informasjon som mulig om saken, være generelt saklig osv. og forsøke å få frem best mulig hvorfor du mener NAV tar feil, og at du bør få innvilget vedtaket.

Trygderetten vil behandle din anke som alle andre anker, basert på saklighet og gjeldende rett, lange personlige avhandlinger om død og elendighet virker som regel mot sin hensikt, men det skader ikke å legge til litt informasjon og et par paragrafer med føleri for sikkerhets skyld, samt at dersom det gjelder sykdom, skade eller lyte, så kan det jo ofte være greit å få med hvordan dette oppleves, litt om situasjonen osv. for å belyse hvorfor du bør få innvilget et vedtak.

Trygderetten omgjør faktisk en skremmende høy andel vedtak, hver fjerde anke tas til følge, men det betyr også at 3 av 4 taper i Trygderetten.
Dersom du ikke vinner frem, er det mulig å anke videre i det ordinære rettssystemet, og det er jo flere eksempler på NAV vedtak som har blitt omgjort i Lagmannsretten, og til og med høyere opp i rettssystemet, men dette koster noe mer, og man kan bli idømt saksomkostninger. En anke til Trygderetten er gratis, utover egne advokatutgifter o.l.

Du finner en del mer informasjon på Trygderetten sine nettsider, her er noe om saksgangen -> http://www.trygderetten.no/ikbViewer/Content/84306/Saksgang graf.pdf

Du finner også alle kjennelser fra Trygderetten på deres sider, ved å lese de som gjelder lignende saker som din, kan du få en følelse av både hva som skal til for å vinne frem, og hvordan du skriver, og hva som bør være med, i en ankeerklæring.

Du har også krav på å se trygdemappen din hos det lokale NAV kontoret, og det kan være greit å be om se denne før du skriver en klage, slik at du ser hvilke interne notater og annet NAV sitter på i saken din.

Sist men ikke minst, stol aldri på noe du leser på et internetfora, jeg er ikke ansvarlig dersom du velger å ikke bruke advokat, du må selv vurdere hvorvidt det er nødvendig, men det er altså ikke påkrevd, du kan helt fint anke ved å skrive nærmest bare en post-it lapp til det lokale NAV kontoret.
 
Topp