Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lyst på opptatt domene

webnoob

New Member
Hei

Jeg fikk lyst til å lage meg en nettside til meg selv, men det domenet jeg har lyst på er opptatt og ikke i bruk. Per dags dato så ser den sånn som i vedlegg.

Er det noe realistisk å prøve å få tak i det domenet? Det er ett .com domene på 5 bokstaver. Det er et etternavn de 5 bokstavene. Hvis jeg tar en WhoIs så har det så finner jeg også følgende informasjon:

Updated Date: 2013-10-12T06:42:04Z
Creation Date: 1996-02-13T07:59:59Z Registrar
Registration Expiration Date: 2015-02-13T13:00:00Z

Jeg vet ikke hvor viktig "Creation Date" (om det er første gang det ble registrert eller om hvor lenge det har vært i bruk og om det gjelder hvis det er hull i perioden der ingen eier domenet). Hvis det er en kar som har holdt på domenet siden 96 er det vel heller tvilsomt at han glemmer å fornye det i 2015.

Slik jeg ser det er det 3 mulige måter å få domenet.

1. Vente til 2015 og håpe at det ikke blir fornyet og snappe det opp da. Har hørt om firmaer som gjør dette for deg (noen som vet om det?). Dette blir sikkert det billigete.

2. Jeg ser hvis jeg går inn på sedo.com (det jeg har merket i rødt) så gir det meg mulighet om å få de til å forhandle for mine vegner med eier av domenet. Der står også dette:

There is no upfront application fee, so you pay only for premium service. Your credit card will only be charged with a 69 EUR brokerage retention fee if your brokerage application is accepted. Please see our price list for the commission fee. Please Note, our fee of 15% will be in addition to your maximum budget if we are successful in acquiring the domain name on your behalf.

Jeg er noe usikker på hvordan det skal tolkes angående hva de tar betalt. Sånn jeg skjønner det så tar de 69 euro uansett og hvis det blir en deal så tar de også 15% av kjøpesummen?
Uansett så vil jeg tro at det er en hvis sikkerhet og gå gjennom et slikt firma enn valg 3.

3. Sende mail direkte til han som eier domenet og håpe på en deal den måten. Vil tro at denne muligheten fører til seg en relativt stor sjanse på å bli rundlurt?


Så er det noen som har erfaringer med å kjøpe opptatte domener og hvordan gjorde dere det i så fall. I tillegg hva tror dere prisen vil ligge på? Navnet på domenet er ikke akkurat sex.com eller busniess.com.

Takker for alle svar :)
 

Vedlegg

  • nettside.jpg
    nettside.jpg
    14,1 KB · Sett: 38

Bjørn Andersen

Webmaster
Lite sannsynlig at et domene som er okei bare utløper, beste bet er vel å sende han en mail og se om du kan få til en avtale om kjøp
 
Topp