Lurer på hva annonsering er verdt på nettstedet jeg drifter

Espen83

New Member
Har vært veldig vanskelig å få det skvist ut av de aktuelle annonsørene hva de føler at annonsering er verdt.

Det er vel egentlig forståelig at de ikke vil gi for masse informasjon siden de ikke vil betale for mye, men jeg ser for meg at jeg er noe rimelig mtp hvor rask de har vært med å betale når jeg har satt et beløp.

Nettstedet er Samlerforum • Indeks og er i stadig vekst innen flere samleområder.

Per dags dato så opererer jeg med samme deal til alle hvor de får en roterende banner øverst på siden som blir lagt i en pool med andre annonsører.

Ligger på en rundt 9000 besøkende per måned hvor en svimlende 75% er returnerende besøkende, rundt 200000 sidevisininger pr måned.

Setter pris på feedback.

Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
75% returnerende er egentlig ikke så svimlende når det er snakk om et forum ;)

Er det tall fra google analytics? i såfall, er det "absolutte unike", eller vanlige unike? For hvis det er vanlige unike vil det vel si at du har rundt 300 besøkende pr dag? og hvis 75% av disse så kommer innom hver dag vil det si at rundt 225 personer står for 75% av de 9000 besøkene, så ... vel, da er egentlig ikke tallene fullt så pene lenger, da har du sannsynligvis rundt 2000-3000 "virkelig" unike besøkende pr måned.

men samtidig er det jo en veldig spesifikk nisje, og dermed blir det mer interessant for annonsører allikevel.

Hvis du får inntrykk av at du selger deg for billig kan du jo prøve å skru opp prisene veldig dramatisk ved neste forespørsel fra en ny kunde, si f.ex. at du prøver å doble dem. Kanskje du taper en kunde fordi de får bakoversveis og du har overpriset deg, men kanskje du får solgt til dobbel pris også. Hvis det blir for mye prøver du å forhandle deg til en pris kunden godtar. Så prøver du å gjenta dette med neste kunde igjen, legg deg til å begynne med litt over det den forrige godtok, og prøv deg fram :)

Espen83

New Member
Skulle gjerne sett flere unike, men det bedrer seg nok etterhvert som stedet får modnet seg i søkemotorene.

Google analytics ja.

Jepp, får nok prøve meg frem med gradvise oppjusteringer.

Som jeg ser det har du et problem - du har ikke akkurat sykt mange besøkende.

Dette er ikke direkte svar på det du spør om, men jeg skriver det likevel: Tror jeg ville ha laget en egen Facebook-side for forumet ditt, og så kjørt noen kampanjer der jeg hadde satsa på å bygge en Face-side med brukbar størrelse. Så ville jeg ha fått likerne der til å gå til forumet. Dessuten ville jeg ha laget en slags nettportal i tillegg, der jeg hadde hatt en lenke til forumet. Man kunne hatt et par artikler i uka osv osv, kanskje til og med fått disse skrevet av folk som er litt spesielt interesserte, da gjerne folk fra forumet.

En side med mye høyere trafikk er verdt mye mer penger, så derfor ville jeg ha satsa på å få opp medlemstallet. Når man forhandler for annonsepris er det jo mye bedre å slå i bordet med 10k faste brukere enn 300..

Topp