picxx
WF 09
Ser det blir mer og mer vanlig av annonsører å forsøke å "lure" publisheren, enten ved å bestille et veldig lavt antall klikk/actions, eller ved å justere ned åpningsprisen etter kun kort tid.
Eksempler på dette er bl.a. en eller annen finansside (husker ikke navnet akkurat nå) som bestilte 100 klikk fra euroads, før de hoppet over å gjorde det samme hos mmmedier.
En trenger vel ikke være noen professor for å regne ut at en god del lenker blir liggende ute lenger enn annonseringstiden, og det er sikkert også en del som blir liggende for alltid i noen blogger hist og pist.
Den siste som gjorde et slikt stunt var vel "mossi suss" hos euroads, som bestilte 200 klikk.
edit : hos mmmedier og euroads er det for såhvidt ok, da en slik link tar deg til en "kampanjen er ikke aktiv" side, men jeg ser at f.eks. TD lar også avsluttede kampanjelinker forbli aktive, slik at om man ikke tar ned linkene, vil man fortsette å annonsere gratis imot den ikke-aktive annonsøren.
En annen måte å gjøre det på er jo som re:member, eller magic circle, hvor de enten "avslutter" programmet på dagen, men fremdeles lar det være aktivt, eller justerer ned affiliate betaling bare kort tid etter at de har annonsert programmet. De er ikke de første som gjør slike stunt, og blir helt sikkert ikke de siste.
Er det blitt ewn ny trend for annonsører å forsøke å "lure" affiliates på denne måten? Og, det som er mest oppsiktsvekkende med dette, hvorfor lar programmene annonsørene holde på slik? Ut ifra min ringe oppfatning burde man vel tro at programmene burde jobbe både for annonsør og publisher, men slik trenden er i dag ser det jo ut som om de også mer eller mindre "gir blanke" i sine affiliates, all den tid de holder kjeft, og leverer klikk.
Eksempler på dette er bl.a. en eller annen finansside (husker ikke navnet akkurat nå) som bestilte 100 klikk fra euroads, før de hoppet over å gjorde det samme hos mmmedier.
En trenger vel ikke være noen professor for å regne ut at en god del lenker blir liggende ute lenger enn annonseringstiden, og det er sikkert også en del som blir liggende for alltid i noen blogger hist og pist.
Den siste som gjorde et slikt stunt var vel "mossi suss" hos euroads, som bestilte 200 klikk.
edit : hos mmmedier og euroads er det for såhvidt ok, da en slik link tar deg til en "kampanjen er ikke aktiv" side, men jeg ser at f.eks. TD lar også avsluttede kampanjelinker forbli aktive, slik at om man ikke tar ned linkene, vil man fortsette å annonsere gratis imot den ikke-aktive annonsøren.
En annen måte å gjøre det på er jo som re:member, eller magic circle, hvor de enten "avslutter" programmet på dagen, men fremdeles lar det være aktivt, eller justerer ned affiliate betaling bare kort tid etter at de har annonsert programmet. De er ikke de første som gjør slike stunt, og blir helt sikkert ikke de siste.
Er det blitt ewn ny trend for annonsører å forsøke å "lure" affiliates på denne måten? Og, det som er mest oppsiktsvekkende med dette, hvorfor lar programmene annonsørene holde på slik? Ut ifra min ringe oppfatning burde man vel tro at programmene burde jobbe både for annonsør og publisher, men slik trenden er i dag ser det jo ut som om de også mer eller mindre "gir blanke" i sine affiliates, all den tid de holder kjeft, og leverer klikk.
Sist redigert: