Lover og regler når det gjelder premier i konkurranser

Adrian

New Member
Vurderer å sette opp en konkurranse hvor brukerene av nettsiden min må melde seg opp på et nyhetsbrev for å delta.
Hvordan er lovene når det kommer til å gi premier til brukere av et nettsted?
Hvilken begrensninger finnes det til hvilke premier som legges ut;

- Kan premien være penger?
- Noen grense for hvor stor verdi premien kan ha?
- Må personen som vinner skatte for det?
- Er det ok at eg bare limer listen over deltagere inn på random.org, og kårer vinneren utifra det?

Takker for all hjelp.

Jeg kan ikke svare helt nøyaktig på alt dette, ble det ikke også vedtatt en ny markedsføringslov nå første januar? Til en viss grad en oppmykning i forhold til tidligere mener jeg.

Hvis du slår opp i lovdata finner man sikkert ut av det - selv om det kan være tungvint å bla seg gjennom.

onlyme

New Member
Det kan også lønne seg å lese forrarbeidene til loven NOU så en forstår hva de som utarbeidet loven egentlig mente + rettspraksis, og forskrifter knyttet opp til loven. Disse syltynne lovheftene de selger i bokhandelen sier egentlig ikke så mye.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Sist jeg leste lotteriloven og markedsføringsloven (lovdata.no), så var det nok slik at det bør være en "motvekt" - du kan altså ikke bare gi bort en laptop mot at folk registrerer sin epost-adresse. Det vanlige er blitt at de svarer på et spørsmål.
Men det hadde vært interessant å følge opp om dette ja! Spes. når folk tror at det har kommet en lovsendring er det viktig for de fleste her å vite om det (tipper jeg). Ihvertfall meg :p
Jeg har 'løst' det for hagebelysning.no sin del at folk må sende inn et bilde. For kaffe-satsningen (kaffepads.no) blir det nok et multiple-choice spørsmål. Men det er tynn is, så jeg må tenke meg om noen ganger..

Sist redigert av en moderator:

pmb

Webutvikler
Bumper denne jeg. Er det noen som kan si noe om regler for å gi bort et pengebeløp (eks 1000kr) i en konkurranse?

Topp