Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lover og regler angående promo på blogger etc

Jeanette

Multitasker
Det er jo ikke du som skal påse at bloggeren/nettstedseieren gjør opp for seg skattemessig.
Bare du passer på egen skatt så holder det lenge.

Inngår dere derimot et samarbeide med avtale, avtalevilkår og bestemmelser om at hun/han skal ansettes eller noe slikt vil det jo bli noe annet, men slik du har beskrevet det kan du tynt "drite"(unnskyld ordbruket) i å påse annet enn at du får fratrekk på skatten av evt. markedsføringsobjekter du sender ut.

Jo, jeg vet jo det, men jeg føler jo at jeg har et etisk ansvar for i alle fall de mindreårige, og i det minste informere dem om sånne ting.
 
Kunne ikke vært mer enig med picxx. Du skal selvsagt ha i bakhodet at det du gjør bør være etisk forsvarlig, men samme hva den foreslåtte bloggplakaten måtte mene er det strengt talt ikke annonsørens ansvar at bloggeren følger regelverket.

Etter mitt skjønn går det et sterkt skille mellom redaksjonell og betalt avtale. Dersom noen sender meg et produkt og spør om jeg er interessert i å teste det (i en hypotetisk verden hvor jeg faktisk har en blogg), tenker jeg på det og gjør nøyaktig som jeg vil, og uansett betaler jeg ikke en krone i skatt av det produktet. Dersom noen derimot ringer meg og spør om jeg kunne tenke meg å skrive positive ting om produktene deres for å fronte bedriften, sier jeg at det kan jeg godt gjøre og spør hvor jeg skal sende faktura. Og selvsagt må jeg merke omtalen med at det er betalt reklame, men det er mitt ansvar som blogger og ikke noe annonsøren må bekymre seg for hvorvidt jeg gjør eller ikke.
 

picxx

Well-Known Member
Jo, jeg vet jo det, men jeg føler jo at jeg har et etisk ansvar for i alle fall de mindreårige, og i det minste informere dem om sånne ting.

Vel, det etiske er jo ganske så individuelt, men ifølge loven er det jo foreldrene som har det juridiske ansvaret, ihvertfall inntil fylte 18 år.
Om det blir å dreie seg om så store summer at foreldrene mister oversikten kan det jo være greit for familien/foreldrene å leie inn en økonom eller en revisor som tar seg av den økonomiske biten.
 

Jeanette

Multitasker
Ja, jeg ser logikken i det dere skriver. Men gjør Skatteetaten det..? Jeg har sendt dem en mail, men regner ikke med å få svar sånn helt umiddelbart i alle fall.
 

Jeanette

Multitasker
Nei. :)

Prøvde å rekke stengetid i dag for å snakke med dem in person, men rakk det ikke. Får det sannsynligvis til i morra, så da skal jeg prøve å forklare fenomenet for dem - kan godt være at det bare er semantikken som må på plass, men enn så lenge tør jeg ikke ta noen sjanser. Vil ha det skriftlig, tror jeg, før jeg gjør noe.
 

Jeanette

Multitasker
Riktig - jeg tenkte på noen mindre ting.
Har du fått tilsendt noe svart på hvit, henvisning til forskrift, eller et navn?

Det holder (desverre, foreløpig) vel ikke å henvise til en tråd på wf ;)

Jeg har jo navn og mailadresse til den personen jeg sitter og mailer med nå, men jeg kan jo ikke legge det ut på nettet føler jeg. Men han henviser jo til de samme tingene jeg lurte på litt lenger oppi tråden her.

Da blir det også slik at hvis bloggeren har mer enn hobbyinntekt på bloggen sin så vil disse småtingene under 1000 kroner måtte skattes av. Hvis man lever av noe kan man ikke bruke slike grenser.

Vedkommende skatteperson sier følgende:

Dette berer preg av å vere skattepliktig som ”næring” for vedk., da vedk. sikkert sitter heime med egen pc osv. og da det ikkje er anna tilknytning til oppdragsgiver enn mottak av produkter som omtales.

Så jeg aner ikke.
 

Jeanette

Multitasker
Han snakker vel antagelig om den regelen for vederlag, antar jeg, som jeg pasta inn tidligere her. Man kan motta 1000 kroner fra x antall oppdragsgivere, og ikke skatte av dem. Med mindre man er næringsdrivende, da vil det inngå i regnskapet som alt annet.

Er det noen andre her som kan/vil maile sine respektive skattekontor for å kryss-sjekke?
 
Sist redigert:
Topp