Lover og regler angående promo på blogger etc

Jeanette

Multitasker
I lys av siste tids debatt om bloggplakaten, så har jeg satt meg ned og virkelig forsøkt å finne ut av lover og regler for markedsføring - spesielt i blogger og på facebook etc.

Er det noen her inne som kan tegne og forklare litt?

Jeg lurer på hvordan det ser ut fra ligningsmyndighetene sin side, fks, om en blogger mottar produkter til eget bruk for å blogge om dem. Er det da lønn, og skal den oppgis til myndighetene?

Hva med meg, som nettbutikkeier, er produkter jeg evt gir ut regnet som lønn, som da utløser arbeidsgiveravgift?

I dag fikk jeg spørsmål om å gå inn i et samarbeid med en blogger på 17 år. Hvordan stiller i så fall alt dette seg da?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Sett fra min side (jeg sender produkter ut til folk noen ganger): Jeg hadde nok ikke sagt at en blogger mottar produkter til eget bruk for å blogge om den, men bare at en blogger mottar produkter for å blogge om den.
Lett å sammenligne med f.eks. et plateselskap som sender ut CDer til magasiner - det er nok ingen som anser det å være lønn eller inntekt.

Jeanette

Multitasker
Sett fra min side (jeg sender produkter ut til folk noen ganger): Jeg hadde nok ikke sagt at en blogger mottar produkter til eget bruk for å blogge om den, men bare at en blogger mottar produkter for å blogge om den.
Lett å sammenligne med f.eks. et plateselskap som sender ut CDer til magasiner - det er nok ingen som anser det å være lønn eller inntekt.

Jo, men magasiner er gjerne ikke privatpersoner (gjerne umyndige sådan) heller, og ting endrer seg jo litt når det er organisasjonsnummer med i spill uansett.

Dette er kjempevanskelig, syns jeg, det burde være et klart regelverk for dette.

Det blir et definisjonsspørsmål, men etter min mening kan dette på ingen måte kalles lønn. Det er ikke lønn når filmanmeldere får gratis inngang på kino for å se en film de skal anmelde. Det er ikke lønn når bokanmeldere får bøker i posten. Og det er heller ikke slik at dersom man står ved osteavdelingen til Obs og deler ut smaksprøver på en ny ost, må alle som tar imot en ostebit betale skatt av dette. Da er det heller ikke lønn når en blogger mottar et produkt for en produkttest.

Med det sier jeg selvsagt ikke at det er etisk riktig å dele ut anmeldereksemplarer til en umyndig mediegruppe som man vet at vil oppfatte dette som en kjempegave man bare må skrive positive ting om. Men lønn er det ikke.

picxx

WF 09
Skriv det som utgift i markedsføringsbudsjett.
Stiller i samme klasse som om du skulle kjøpt en annonse på en hvilken som helst side.

Jeanette

Multitasker
Hmja, ok, dette kan jeg være enig i. Bortsett fra at mottatt betaling for annonsering fra bloggerens side antagelig er skattbar inntekt..?

Da er neste dilemma på lista hva man gjør med markedsføringsdelen av det, samt umyndige bloggere. Bør man sette opp en kontrakt hvor foresatte skriver under? Legge ved et eksemplar av markedsføringsloven, og be om at denne følges?

picxx

WF 09
Man skriver det under posten "uforutsette utgifter".

Jeanette

Multitasker
Fant forøvrig dette på Skatteetaten.no:

Spm 2: Hvordan er det med skatteplikt på gaver man ikke får av arbeidsgiver, men av andre som f. eks en forretningsforbindelse?
Svar: Selv om gaven ikke gis av arbeidsgiver, vil det likevel være skatteplikt dersom gaven har klar sammenheng med arbeidsforholdet. Generelt kan en legge til grunn at dersom det ikke er sannsynlig at du hadde fått gaven dersom du ikke hadde vært ansatt der eller hatt det oppdraget du har, vil gaven i alminnelighet være skattepliktig.
Spm 6: I fjor gjorde jeg en mindre jobb for et lite firma, og fikk en vare til en verdi av i underkant av 1 000 kroner. Hvordan håndterer jeg dette riktig?
Svar: Har du mottatt lønn eller annet arbeidsvederlag fra samme oppdragsgiver og det til sammen ikke overstiger 1 000 kroner i løpet av inntektsåret, er beløpet skattefritt og skal ikke føres i selvangivelsen. Dette gjelder imidlertid ikke hvis vederlaget er virksomhetsinntekt, da skal hele beløpet inngå i inntektsgrunnlaget.

Ja, det er skatteplikt på gaver. Men dette er ikke gaver. Det er markedsføringskostnader.

Dersom jeg har laget en ny type lutefisk som jeg vil at Voe skal teste, og jeg sender denne til Voe, er ikke det en gave fra meg til henne. Det er en markedsføringskostnad for meg, og et testprodukt for henne. For ingen av oss er det en gave.

Betaling for annonsering er skattbar inntekt, ja. Dersom du betaler en blogger for å markedsføre et produkt, skal bloggeren betale for dette. Men det er en vesentlig forskjell på å gi bort et produkt for å få en redaksjonell omtale av det og på å faktisk kjøpe seg omtale.

Jeanette

Multitasker
Og så, for å svare på det andre spørsmålet mitt også, i tilfelle noen andre måtte lure på det:
Skatteetaten igjen:

Ungdom som er 17 år eller eldre ved inntektsårets utgang, skal lignes selvstendig for all formue og inntekt. Dette gjelder også barnepensjon og eventuell skattepliktig understøttelse.

Selvstendig ligning innebærer at både bruttoinntekter og fradrag føres på ungdommen. Er fradragene større enn bruttoinntektene, er det ikke anledning til å fradra det overskytende i foreldrenes inntekt. Eventuelt underskudd kan fremføres hos ungdommen, jf. sktl. § 14-6 (1). (Om minstefradrag, herunder særskilt minstefradrag i barnepensjon og eventuelt skattepliktig understøttelse o.l., se emnet «Minstefradrag». Om særskilt inntektsfradrag, se pkt. 6).

Jeanette

Multitasker
Ja, det er skatteplikt på gaver. Men dette er ikke gaver. Det er markedsføringskostnader.

Dersom jeg har laget en ny type lutefisk som jeg vil at Voe skal teste, og jeg sender denne til Voe, er ikke det en gave fra meg til henne. Det er en markedsføringskostnad for meg, og et testprodukt for henne. For ingen av oss er det en gave.

Betaling for annonsering er skattbar inntekt, ja. Dersom du betaler en blogger for å markedsføre et produkt, skal bloggeren betale for dette. Men det er en vesentlig forskjell på å gi bort et produkt for å få en redaksjonell omtale av det og på å faktisk kjøpe seg omtale.

*forsøker å navigere*

Men det er vederlag for en tjeneste, ja? Og bloggeren, hvis privatperson, må skatte av det dersom det overstiger 1000 kroners verdi i løpet av et inntektsår. Hvis bedrift, skal det føres i bedriftens regnskap.

Jeanette

Multitasker
...og så kommer dette litt i grenseland også, føler jeg, for det er ikke alt man faktisk blogger om, når man får noe tilsendt. Det velger bloggeren helt selv, og h*n avgjør når, hvordan og om. Og i det øyeblikket h*n bestemmer seg for ikke å gjøre det, er det ikke kjøp av annonseplass lenger?

picxx

WF 09
Det er jo ikke du som skal påse at bloggeren/nettstedseieren gjør opp for seg skattemessig.
Bare du passer på egen skatt så holder det lenge.

Inngår dere derimot et samarbeide med avtale, avtalevilkår og bestemmelser om at hun/han skal ansettes eller noe slikt vil det jo bli noe annet, men slik du har beskrevet det kan du tynt "drite"(unnskyld ordbruket) i å påse annet enn at du får fratrekk på skatten av evt. markedsføringsobjekter du sender ut.

Topp