Lokalavis på nett - muligheter?

n0stra

Medlem
Har kommet i kontakt med en lokalavis som idag har et opplag på i overkant av 30 000 trykkede aviser. Vi diskuterte muligheten for å opprette en nettside for denne (ikke gjort, overarbeidet redaktør). Avisen er en gratisavis betalt av annonsører. Tanken er å la disse annonsørene og det eksisterende markedet man allerede har der få annonsere også på nettsiden.

Det geografiske området avisen dekker utgjør ca 60 000 personer, siden fokuset blir lokale nyheter, både arrangement, kultur, sport, idrett, næringsliv osv regner jeg med at dette også blir målgruppen for en nettside.

En slik side vil jo uansett være et fint tillegg til papiravisen. Men er det også mulig å generere særlig med besøk og annonseinntekter med et slikt begrenset antall potensielle besøkende?

Msites Ltd

Livsnyter
JA! Lokalavisene er jo et av de mest økende både på papir og nett fordi de er nettopp lokale og derfor kan ha meget god og konkret informasjon til leserne, som de ikke finner andre steder.

Skal man imidlertid lykkes på nett tror jeg det er viktig at man har oppdaterte aktuelle nyheter hele tiden.

Jeg må si at 60.000 er et godt nedslagsfelt i antall potensielle lesere. Dette er jo tross alt på størrelse med Tønsberg!

Tønsbergs Blad - Tønsbergs Blad er vel ikke akkurat noen miniputt blant nettavisene!?!

Det som imidlertid er viktig fra dag 1 er å prise annonsering på nettavisen riktig - så det ikke bare blir noe man gir med på papirannonseringen - for da vil fort nettavisen gå i minus.

Jeg liker godt modellen til VG som har en egen nettredaksjon og lager nettavisen uavhengig av papiravisen, men som allikevel nyter godt av hverandres ressurser.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Før de synker for mye penger i en flunkende ny nettavis (noe som uten tvil vil koste litt om det skal gjøres skikkelig - regner med dere ikke planlegger bare en Wordpress løsning?), ville jeg vurdert hva "det neste blir".

Selv tror jeg folk vil lese betydelig mye mer gjennom mobile enheter og folk er lei av reklame. Jeg regner med de som alle andre merker det blir vanskeligere å leve av reklamen?

picxx

WF 09
Ser det er mange lokale (nett)aviser som bruker et cms tilnærmet lik dette: Fosna-Folket Personlig synes jeg det ser horribelt ut, og man kunne fått satt opp noe mye bedre med hjelp av wordpressplattformen.

Ang. reklamefritt kunne man jo tilbydd en reklamefri versjon via f.eks. buyandread, slik flere og flere gjør.

Ang. nedsalgsfelt blir det også mye slik Tonny sier, at det er mange du/dere ikke har tenkt på som kommer til å lese den. Kanskje folk som er int. i lokalhistorien, turister, utflyttere, innflyttere og andre.

Msites Ltd

Livsnyter
Før de synker for mye penger i en flunkende ny nettavis (noe som uten tvil vil koste litt om det skal gjøres skikkelig - regner med dere ikke planlegger bare en Wordpress løsning?), ville jeg vurdert hva "det neste blir".

Selv tror jeg folk vil lese betydelig mye mer gjennom mobile enheter og folk er lei av reklame. Jeg regner med de som alle andre merker det blir vanskeligere å leve av reklamen?

Wordpress er akkurat hva de burde gjøre! Wordpress er perfekt for lokalaviser i Norge!

Hva er det som er bedre enn WP eventuelt?

Ellers stemmer jeg i at man bør se et steg videre også, men det er ingen grunn til at en liten lokalavis skal være trendsettende.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
WP for meg også. Bruker det mange plasser.
I aller verste fall hvor hastighet er over alt annet viktig kan du jo cache inneholdet til filer, servere direkte derfra, og fremdeles bruke WP som publiseringsverktøy.

Christian

Medlem
Drupal <3 uten tvil, for meg.

Ellers, jeg har en kontakt som har drevet både redaksjonelt på nett og lokalt på print. Han mener at det er svært mye enklere å selge inn papirreklame til mindre, lokale annonsører enn hva det er å selge inn på nett.

Det er også en tanke å ha med seg.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Da har du flere anbefalinger på Wordpress fra personer som aldri har bygget en nettavis på nett og en anbefaling om Drupal fra en person som har bygget en nettavis (og som holder på å bygge den opp fra bunnen av igjen, fortsatt med drupal).

Selv har jeg ingen anbefalinger om publiseringsverktøy, men jeg kan fortsatt anbefale å ikke bruke Wordpress til nettavis. Min mening er at det er for mange sikkerhetsfeil og at Wordpress blir mindre brukervennlig jo mer du tukler med det, spesielt med tanke på å holde følge med alle sikkerhetsoppdateringene.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Så da har vi også en anbefaling av en person som har latt være å bygge en nettavis, og ikke valgte WordPress ;)

Vanlig bruk av WP betyr at det er folk som legger ut informasjon, og det er folk som leser informasjon.
For min del har WP løst nettopp det at folk kan legge ut informasjon på en god måte. Ikke spesielt vanskelig å cache dokumentene og lagre de en plass mha en cron job eller noe, og man får det så stort sett vel ikke kjappere enn det.

Ellers vant WP vel en eller annen award, 2010 Open Source Awards | Packt Publishing Technical & IT Book Store, men nå har jeg aldri hørt om packtpub.com før så hvor mye det er verdt vet jeg ikke.

Sålangt har 1 av mine CMS installs blitt hacket, og det var Joomla. Jeg synes også at Joomla var noe tungvint å sette seg inn i, samt med direkte tabell-tilgang (har koblet det mot et større faktureringsprogram for en forening i Nederland), men det kan være den spesifikke installasjonen.

For en nettavis hadde teknologi som autonomy vært interessant forresten. Men det er vel sikkert overkill for en nettavis i den størrelse (hvor mange journalister?) som klarer seg nok med google og tags?

Tonny Kluften

Administrator
Aha. Så ikke denne i første post: "Avisen er en gratisavis betalt av annonsører."
Det betyr antageligvis at papiravisa har så mye reklame at den ikke er leservennlig lenger, slik som de fleste andre gratisaviser. Hvis et nettsted må ha like stor reklametetthet som en gratis papiravis så blir det vanskelig å drive et nettsted som er brukervennlig.

Topp