Nei - en stigning på 45° utgjør en høydeforskjell på 10 cm per 10 cm. Dersom du tegner opp en rettvinklet trekant hvor begge katetene er 10 cm, vil du jo se klart og tydelig at stigningsvinkelen er 45°.@olafmoriarty - Blir ikke regnestykket ditt litt feil?
Det skal sies at jeg aldri var vannvittig god i matte siste året på skolen, men at en 38 graders stigning utgjør 7,8cm på 10 cm høres jo veldig rart ut.
Blir det ikke sånn at en stigning på 45 grader utgjør en høydeforskjell på 5cm per 10 cm? (Halvparten av rett opp/ 90 grader)
Problemet med det er at da går du ut fra at en 20° vinkel vil ha dobbelt så stor stigning som en 10° vinkel og at en 40° vinkel vil ha dobbelt så stor stigning som en 20° vinkel. Og det er ikke tilfelle. (Om du ikke tror meg, prøv å tegne det opp!) Man kan rett og slett ikke gå direkte fra grader til prosentvis stigning - man må innom en trigonometrisk funksjon, i dette tilfellet tangens.Slik jeg ser det vil det vel være mer riktig å regne ut hvor mange prosent 38 grader er av 90.
Nei, dessverre - vekstkurven er ikke lineær.Men vil det ikke da gå an å bruke prosent om man vet at 45grader tilsvarer økning lik lengden?
Er det rad eller grad clinton4?