Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Linux på minipc

zapotek

Medlem
Vurderer å prøve meg på å installerere Linux på minipcen min. Så er spørsmålet til eventuelle Linuxeksperter her inne (Ha i bakhodet at jeg aldri har brukt Linux før):

Er denne distroen bra? Main Page - Linux Mint Skal bruke pcen kun til å skrive artikler, websurfing og kanskje litt mp3-, og filmavspilling. Hvis nei, hvilken distro bør jeg bruke?

Tilslutt, det sies at Linux er sikkert som banken med tanke på virus etc. Bør jeg likevel bruke et antivirusprogram, og isåfall hvilket?

På forhånd takk!
 

hansvh

Medlem
Jeg har ikke testet Mint, men vet at den er basert på Debian. Det betyr at du får pakkebehandleren apt og da er du safe! :) Om jeg husker riktig så er Mint en fork av Ubuntu, men vet ikke hvorfor man eventuellt vil velge den fremfor Ubuntu, som er en meget brukervennlig og god distro.

Kan anbefale "rkhunter - rootkit, backdoor, sniffer and exploit scanner" for trygghet.
Kode:
sudo apt-get install rkhunter
 

Bjørnar

Gründer
har i dag testet EasyPeasy, og er foreløpig veldig fornøyd. ikke noen store mangler foreløpig - fungerer smertefritt.

bruker det på en asus eee med 1gb ram.
 

zapotek

Medlem
Har lagt inn Easy Peasy, men har trøbbel med trådløs forbindelsen. Den er både svak og kommer og går.
 

zapotek

Medlem
Bumper denne. Håper på kloke innspill fra noen av Linux guruene der ute :)

Har nå forsøkt flere distoer, med samme problem hver gang. Kjører nå siste utgave av Ubuntu for Netbooks. Har et Ralink trådløs kort i minipc'en. Dette støttes ikke automatisk, så laster ned ny driver og installert dette. Så langt alt bra.

Får trådløs rask forbindelse og kan surfe i vei glad og fornøyd. Så går det 5 minutter, og den mister plutselig forbindelsen (som ikke kommer tilbake for jeg rebooter). Dette skjer hver eneste gang uansett hvilken distro jeg forsøker!

Finner ørten og ørti tråder med folk som har samme problem rundt på diverse Linux-forum, men ingen gode svar som hjelper.

Noen som aner hva jeg kan gjøre?
 

hansvh

Medlem
Har følgende Ralink-chip selv og ikke opplevd noen problemer med det. (Ok. Litt slit var det å få satt opp hostapd, men det er en annen sak.)

Kode:
$ lspci | grep RaLink
00:0f.0 Network controller: RaLink Wireless PCI Adapter RT2400 / RT2460

Bruker du rt2x00-driveren?
 
Topp