Linkedin.com

Personlig synes jeg det har vært noen overprisede domener/nettsider på forumet i det siste men Linkedin.com må jo ta kaka. Etter å ha blitt introdusert på wall street på fredag trades den nå til en markedsverdi på rundt 9 milliarder dollar. Selskapet er ikke profitabelt men har inntekter på rundt 400 millioner dollar i året.

Hadde vært interessant å få noen innspill fra folk som har peil på linkedin/sosial media. For det første så skjønner jeg ikke helt hva selskapets hovedkostnader er? Hvordan skal de i framtiden klare å tjene penger for å forsvare en slik massiv verdsettelse?

Bubble 2.0 og bare å shorte eller har linkedin noe på gang? Personlig synes jeg det er en tragedie som minner om en pump/dump scam men det må jo finnes folk der ute som har tro på selskapet?

Btw så er linkedin absolutt et bra selskap som tilfører en verdi til brukerene men det er altså verdtsettelsen på 9 milliarder dollar jeg stusser veldig på.

quicktech

Medlem
LinkedIN selger litt mer tjenester rettet til selve medlemsskapet enn det feks Facebook og Twitter gjør, men i bunn og grunn tror jeg selskapets reelle evne til å tjene penger vil gjenspeiles i dets evne til å selge annonser. Hvis de klarer å få til like bra segmentering og målrettet annonsering som facebook så er det klart de vil kunne tjene penger.

Google ble jo også verdsatt svært høyt i sin tid, før de i det hele tatt introduserte adsense/adwords. Kunsten er vel å forutse megatrender og hvordan de kan melkes best mulig i form av annonsering.

Jeg så faktisk et intervju om nettopp dette på bloomberg i dag, og han analytikeren der mente at det er først når facebook evt går på børs at vi får svaret på om vi er inne i en tech-boble eller ikke. Da får vi se hva markedet virkelig mener om sosiale medier, men frem til da er det veldig få referansepunkter å sammenlikne med og derfor er det også vanskelig å si om 9 mrd dollar er høyt eller lavt.

noekult

Medlem
Har brukt litt LinkedIn nå og da. Mye potensiale. 9 mrd er kanskje overkill, men så mye rart av nettsteder som er prisa mer...

Popullo

New Member
Jeg tenker LinkedIn brukes mest av mennesker som trenger jobb, og selskaper som trenger arbeidskraft!

noekult

Medlem
Jeg tenker LinkedIn brukes mest av mennesker som trenger jobb, og selskaper som trenger arbeidskraft!

Ser også at stedet stadig vekk får nye funksjoner. Mange som lager diskusjonsgrupper for profesjonelle folk. F. eks. hvis du driver med nettbutikk kan du joine gruppa "Norske Nettbutikker" og diskutere med andre som driver med dette.

Syns LinkedIn er en blanding av Facebook (du legger til de du kjenner), finn.no/jobb (kind of), en headhuntingsarena, vanlige forumer som denne og bra kontaktnettverkbyggingsarena (langt ord!) med mer.

Er jo tross alt sjukt mye business der ute som er Business2Business og kombinert med mye utviklingapotensial så skjønner jeg at verdisettinga er høy som F... Målretta reklame for B2B bedriftene på lik linje Facebooks B2C = bra bra bra.

Topp