Dag Frogner
Supermedlem
Jeg har testet ut litt Facebook-annonsering på en ny nettside jeg har. Den 22 februar fikk jeg 1094 klikk fra Facebook inn til nettsiden. I følge Analytics var det totalt 1618 besøkende den dagen. So far, so good.
Men, i oversikten over hvor de besøkende kom fra, står det 1467 direkte besøk, 84 fra facebook.com og 48 fra m.facebook.com.
Jeg fjernet Facebook-annonsen, men så da dagen etter at antall besøkende stupte. Så det er ingen tvil om at det kom mange fra Facebook, og altså ikke direkte som Analytics mener.
Spørsmålet er hvorfor ikke Analytics viser at flere kom fra Facebook? Hvorfor kategoriseres så mange som direkte besøkende? Så lenge besøkstallet stuper når jeg ikke kjører annonse på Facebook må jo det bare bety at de aller fleste kom derfra?
Men, i oversikten over hvor de besøkende kom fra, står det 1467 direkte besøk, 84 fra facebook.com og 48 fra m.facebook.com.
Jeg fjernet Facebook-annonsen, men så da dagen etter at antall besøkende stupte. Så det er ingen tvil om at det kom mange fra Facebook, og altså ikke direkte som Analytics mener.
Spørsmålet er hvorfor ikke Analytics viser at flere kom fra Facebook? Hvorfor kategoriseres så mange som direkte besøkende? Så lenge besøkstallet stuper når jeg ikke kjører annonse på Facebook må jo det bare bety at de aller fleste kom derfra?