likviditetsbudsjett

VP87

New Member
Holder på å sette opp et likviditetsbudsjett for nyetablering av nettbutikk. Jeg bruker Mamut Forretningsplan, og dr står det at man ikke skal ta med langsiktige lån i dette budsjettet. Stemmer det? Butikken vil jo være avbengig av lån til å gjøre de første innkjøpene og lønninger i oppstartsfasen før den begynner å bære seg selv.
Og hvis dette ikke skal med i likviditetsbudsjettet, skal man da ta med renter og avdrag på dette lånet der?

Britta

stoffdronning
Likviditetsbudsjett viser deg pengerflyten, altså inn- og utbetalinger i en løpende periode.
Renter og avdrag skal da med, hvis du betaler det.

Selve lånet skal i resultatbudsjett.

Steve Cash

Medlem
Nei, lånet skal definitivt ikke i resultatbudsjettet, opptak av lån og betaling av avdrag er bevegelser i balansen. Fører en det over resultat vil låneopptak føre til høyere overskudd, og avdrag blir en kostnad, det blir feil. Renter inngår derimot i resultatet.

Men uansett så inngår både alle likvide poster fra balanse og resultat i likviditetsbudjettet. Det eneste som holdes utenfor er poster som ikke medfører inn- eller utbetaling, f.eks. avskrivninger.

Jeg kjenner ikke Mamut, men jeg finner det påfallende at det står at en ikke skal ta med (langsiktig) lån i likviditetsbudsjettet.

Topp