Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leve av å skrive artikler

Hei.

Jeg har studert litt i utlandet, og vurderer å bli boende og leve av å skrive artikler. Er dette mulig, gitt at jeg er en brukbar skribent? Jeg snakker om artikler av typen hvor en oppdragsgiver betaler 60 øre per ord eller lignende.

Har regnet meg frem til at jeg kan leve godt av å skrive 3 artikler om dagen, mandag til søndag. 90 artikler i måneden, med andre ord. (Tall) Spørsmålet er om det er mulig å få så mange oppdrag over tid? Dette forutsetter selvsagt at jeg holder et bra nivå på skriveriene.

På forhånd takk for svar!
 
A

aabbcc

Guest
Det er da mange som jobber med å skrive, så det er jo fullt mulig. Men hvordan disse "jeg skriver hva som helst for 50 øre pr ord"-forfatterne klarer å tjene nok er uforståelig for meg. Tror det er mye å mer å tjene på å ha en nisje som du faktisk har kunnskap om og ta bedre betalt pr artikkel.
 
Tja, tre eller fire artikler om dagen på 500 ord gir deg faktisk en tusenlapp om dagen, og en artikkel på 500 ord er relativt kort. Tror det kan gå ganske fort når man først kommer inn i en rutine. Det trenger jo ikke å være noe særlig journalistikk, da denne typen artikler først og fremst er myntet på søkemotorene.
 

zapotek

Medlem
Det trenger jo ikke å være noe særlig journalistikk, da denne typen artikler først og fremst er myntet på søkemotorene.

Utfordringen er at ingen klarer å ranke med intetsigende svada skrevet bare for søkemotorene lenger.

Hvilket språk ser du for deg å skrive på? Tenker du å skrive på Engelsk? Isåfall kan du jo alltids undersøke med f.eks. EHow.com.
 
Neida, men det behøver ikke akkurat å være gravende, innovativ journalistikk heller.

Tenkte å skrive på norsk. Anser meg ikke som flink nok til å ta betalt for å skrive på engelsk.
 
A

aabbcc

Guest
Tja, tre eller fire artikler om dagen på 500 ord gir deg faktisk en tusenlapp om dagen, og en artikkel på 500 ord er relativt kort. Tror det kan gå ganske fort når man først kommer inn i en rutine. Det trenger jo ikke å være noe særlig journalistikk, da denne typen artikler først og fremst er myntet på søkemotorene.

Joa. Men 1000 kroner dagen er jo ikke veldig godt. Jeg tror det er vanlig å regne omtrent 250 arbeidsdager i et arbeidsår. Det vil i så fall gi en årsomsetning på 250.000 om du har full dekning, og holder deg frisk. Det er ikke mye i Norge iallefall, men det kan kanskje være nok til å leve av i andre land. Hvor holder du til?

Hvis du har kan fakturere så kan jeg bestille 1 artikkel a ca 3-400 ord for 60 øre/ord av deg så du får prøvd deg litt, bare send meg en pm.

aabbcc
 

pleb

Medlem
Har skrevet en del for 50 øre pr ord opp gjennom tiden.

Noen tips:

- Fokuser på å lær deg termene innen gambling og finans da det er de mest lukrative nisjene.
- Effektiviser skrivingen din (jeg klarer feks nå å skrive femten 500-ordsartikler om dagen om jeg bare vil).
- Lever alltid kvalitet. Om du har skrivefeil som må rettes opp o.l. hos kunden vil det være veldig negativt. Når folk kjøper artikler vil de også gjerne ha dem feilfrie og klare til å smelle rett inn i Wordpress.
 

hansson

Langveisfarende
Oversettelser kan kanskje også spe på litt. Type hotels.com og andre der det hele tiden er mye jobb for en hel del oversettere. Det går via internasjonale oversetterbyråer som jeg dessverre ikke kjenner navnet på, men det finnes sikkert mye hvis du søker. Dårlig betalt, men enkelt arbeid som kan spes på med i dødperioder.
 
Tar opp denne igjen. Send meg gjerne en PM dersom du har noe du trenger å få skrevet. Skal gi en god pris på første artikkel, så kan vi bli enige om en mer permanent pris dersom begge er fornøyde!
 
Topp