Lese cookies

kongen

kongemedlem
Jeg vil se hva som står i cookies fra adsense, tradedoubler, vg etc, hvor finner jeg disse cookisene?

adeneo

Medlem
Åpne konsollen i nettleseren din, F12.

I chrome så trykker du på "Resources" fanen, og til venstre vil du finne cookies, localStorage osv.
I Firefox med FireBug er det en egen fane for cookies.

kongen

kongemedlem
Takk :)

Åpnet vg.no og lot siden være oppe til den autorefreshet seg, fikk 101 cookies. Og de har ingen "Vi bruker cookie" varsling på siden sin.

adeneo

Medlem
Tja, det er nok ikke uvanlig, denne cookie-loven er bare tull fra ende til annen, hvem skal håndheve det surret.

Forøvrig bruker enkelte nettsider også evercookies, altså cookies som er nesten umulig å bli kvitt.

For de som ønsker å laste ned en fiks ferdig løsning for verdens mest irriterende evercookies, kan de gjøre det her -> evercookie - virtually irrevocable persistent cookies

BlitZz

Member
Space Cookie; Du kan ikke per idag lese cookisene, men du kan se hvor mange cookies siden du er på har oppe i hjørnet i chrome. ;) Du kan også se total cookies og hvor mange cookies du har fått/fornyet i økten din!

Fun lite prosjekt jeg lagde noen uker siden :)

kongen

kongemedlem
Hadde det ikke vært lettere om nettleserne automatisk hadde smekket opp info om cookiebruken på de ulike nettsidene?

Jo, det har vært mye bedre om browseren detekterte om cookies var i bruk, og så varslet brukeren hvis han ikke har slått av slik varsel.

Da ville han fått cookie-infoen presentert på samme måte hver gang istedet for at hvert nettsted har egen styling på cookie-boksen som dukker opp på forskjellige plasser.

Topp