Om du bruker royalty free bilder, bør du kanskje vurdere å dokumentere godt hvor du har tatt bildene fra. En scam jeg ikke kjente fra før, virket rimelig "ekte" og definitivt utspekulert.
Jeg mottok en e-post med emne "DMCA Copyright Infringement Notice" som lød som følger:
Bildet som det ble referert til i e-post var tatt fra Pixabay - og ifølge vilkårene royalty free til bruk i alle sammenhenger. Nå kan man jo si at leser man e-posten nøye, så er det jo tydelig at det ikke kreves penger for urettmessig bruk av bildet, men faktisk en lenke - så det er jo sånn sett enkelt å oppdage at det hele ikke dreier seg om copyright infringement. Men tviler ikke på at en slik scam kan fungere i mange tilfeller.
Bildet jeg brukte på nettsiden min hadde jeg i mitt arkiv markert som tatt fra Pixabay - og attpåtil tatt screenshot av siden det ligger på med markering av hvem som hadde lastet det opp. Man har jo hørt om royalty free site-brukere som laster opp bilder, lar dem ligge en periode for så å fjerne dem og i etterkant kreve penger for urettmessig bruk....
Jeg mottok en e-post med emne "DMCA Copyright Infringement Notice" som lød som følger:
Dear owner of [URL fjernet - dog korrekt lenke fra min side],
I am writing from the Intellectual Property division regarding an image associated with our client - CSG, displayed on your website.
The image in question can be referenced at [lenke fjernet] and is located on your site at [URL fjernet - dog korrekt lenke fra min side]
It is required to credit our client for this image. We request you to add a visible and clickable link to [lenke fjernet, var fra en amerikansk nettbutikk], either below the image or in the page's footer. Please ensure this is done within the next five business days.
We emphasize the importance of this matter. Note that removing the image does not resolve this issue. Failure to comply within the specified timeframe will compel us to initiate case No. 94834 and proceed as per DMCA Section 512(c).
For reference, you may review past usage records at the Wayback Machine (https://web.archive.org), the main digital archive.
This is a formal notice, and we appreciate your prompt attention and cooperation in this matter.
Communication in English is appreciated.
Regards
Anna Brown
Trademark Attorney
Citi Legal Services
1 Beacon St 12th floor
Boston, MA 02108
anna@cl-service.info
www.cl-service.info
Bildet som det ble referert til i e-post var tatt fra Pixabay - og ifølge vilkårene royalty free til bruk i alle sammenhenger. Nå kan man jo si at leser man e-posten nøye, så er det jo tydelig at det ikke kreves penger for urettmessig bruk av bildet, men faktisk en lenke - så det er jo sånn sett enkelt å oppdage at det hele ikke dreier seg om copyright infringement. Men tviler ikke på at en slik scam kan fungere i mange tilfeller.
Bildet jeg brukte på nettsiden min hadde jeg i mitt arkiv markert som tatt fra Pixabay - og attpåtil tatt screenshot av siden det ligger på med markering av hvem som hadde lastet det opp. Man har jo hørt om royalty free site-brukere som laster opp bilder, lar dem ligge en periode for så å fjerne dem og i etterkant kreve penger for urettmessig bruk....