Lenke mellom 5 landingssider ("blogger")

tulling99

Medlem
Landingssidene har kun et formål: Markedsføring/seo til en nettbutikk som lanseres til høsten.

Jeg har registrert 5 domener med meget relevante keywords. Det er på norsk, og det er lite konkurranse på søkeordene. Har ikke slått opp wordpress-blogg på domene ennå, men det er jo planen. Og så skrive noen artikler på hver blogg. Bloggene er svært relevante i forhold til hverandre.

Jeg er dog redd for at Google skal forstå at dette er et nettverk av sider, og straffe deretter.

Spørsmål:
1. Hvordan bør jeg tidsmessig sette opp bloggene? (samtidig er kanskje dumt?)
2. Hvordan behandler jeg lenkingen mellom bloggene?
(a) Lenke mellom alle bloggene? (kanskje åpenbart et nettverk?)
(b) Lenker fra brødtekst i artikler eller fra "bloggrollen"? - or both?
3. Og når nettbutikken er oppe - hvordan gjør jeg det da?

Jeg forstår at det ikke finnes noen fasitsvar, men hvordan ville dere gjort dette?

Takk på forhånd! =)

Tonny Kluften

Administrator
Google forstår det meste av det som skjer, men det behøver ikke å bety at du blir straffet. Kan du gjøre de 5 nettstedene dine nyttige og gode? Generelt så prøver Google å være snill mot nyttige nettsteder.
Så hvis de 5 sidene dine er f.eks. sider med tester av produkter hvor testsidene linker til respektive produkter i nettutikken kan det være en god måte å gjøre ting på.

tulling99

Medlem
Google forstår det meste av det som skjer, men det behøver ikke å bety at du blir straffet. Kan du gjøre de 5 nettstedene dine nyttige og gode? Generelt så prøver Google å være snill mot nyttige nettsteder.
Så hvis de 5 sidene dine er f.eks. sider med tester av produkter hvor testsidene linker til respektive produkter i nettutikken kan det være en god måte å gjøre ting på.

Jeg tror faktisk ikke jeg kan gjøre de så veldig gode. Jeg vil faktisk anta at de som søker på søkeordene som landingssidene representerer ville vært mest interessert i å komme fortest mulig til nettbutikken. La oss si "bildeler.no" og når man søker på bildeler er man kanskje mest interessert i å kjøpe bildeler - ikke lese masse generelle artikler om bildeler. Dette gjelder i enda større grad for min nisje! Men jeg kan skrive noen artikler og ha en del bilder om "bildeler".

(Heldigvis vil jo ikke hjelpen være langt unna for frustrerte lesere, da det vil være lenker og annonser for Tulling99s-carparts-specialdeluxe.no på landingssiden).

Det ultimate målet ville jo selvsagt være om nettbutikken rangerte høyere enn landingssidene på alle de relevante søkeordene.

tulling99

Medlem
Ok tulling99. Skjønner at du bare vil ha et klassisk opplegg med noen blogger for å gi lnikjuice til nettbutikke. Det holder ikke i lengden.

Men det må da være en del bedre enn ingenting. min eneste egentlige konkurrent har ikke gjort dette iallefall.

picxx

WF 09
_Ikke_ interlink disse bloggene, men bygg opp et linkwheel rundt hver blogg, hvor du bygger linker til hver blogg seperat istedet for å interlinke bloggene.

tulling99

Medlem
_Ikke_ interlink disse bloggene, men bygg opp et linkwheel rundt hver blogg, hvor du bygger linker til hver blogg seperat istedet for å interlinke bloggene.

Det vil si å ikke lenke mellom noen som helst av bloggene, men prøve å få innlenker fra andre steder til hver av bloggene?

Jeg ble bare usikker på uttrykket linkwheel

duppsko

Medlem
Det er ikke sikkert det er bedre enn ingenting. Nettbutikken din kan fort bli sperret for å komme lenger opp i Googles søkeresultater enn 50-ende plass hvis de finner ut at du jukser dem ( og 50-ende plass er ikke et tall jeg finner på ;) )

hehe erfaring her eller?;)

Topp