Leie ut kjøretøy til jobben min

Tommen

New Member
Hei

Jeg har et kort spørsmål:
Jeg er en privatperson (ikke enkeltmannsforetak eller liknende) som har et kjøretøy som bedriften hvor jeg er ansatt, har behov for å leie en liten periode. Er det ok at jeg da sender en regning uten mva til firmaet jeg jobber i, fra feks sendregning.no? Eller blir dette feil i forhold til skatt, moms osv? Er det evt noe maks beløp jeg kan fakturere slik, uten å tenke på mva og skatt?

Smbinfo

Medlem
Hei

Jeg har et kort spørsmål:
Jeg er en privatperson (ikke enkeltmannsforetak eller liknende) som har et kjøretøy som bedriften hvor jeg er ansatt, har behov for å leie en liten periode. Er det ok at jeg da sender en regning uten mva til firmaet jeg jobber i, fra feks sendregning.no? Eller blir dette feil i forhold til skatt, moms osv? Er det evt noe maks beløp jeg kan fakturere slik, uten å tenke på mva og skatt?

Tviler på at dette går med en bil. Muligens det kan funke med en traktor e.l.

Med bil/varebil tipper jeg at du må benytte deg av kjøregodtgjørelse i steden.

Tommen

New Member
Hei
Dette er faktisk en ATV til kjøring i terrenget. Så det blir litt vanskelig med kilometergodtgjørelse. Jeg har avtalt en dagspris med firmaet. Så jeg lurer egentlig bare på om dette er en lovlig måte å gjøre det på..? Jeg kan veldig lite om dette med skatteregler rundt slik..

adeneo

Medlem
Den kan vel leies ut som alt annet, for eksempel som terrengkjøretøy eller anleggsmaskin, og du kan helt fint fakturere selskapet fra deg privat så lenge du ikke overstiger 50k i løpet av en tolvmåneders periode, og da selvfølgelige uten mva dersom du ikke er registrert i mva registeret.

Tommen

New Member
Den kan vel leies ut som alt annet, for eksempel som terrengkjøretøy eller anleggsmaskin, og du kan helt fint fakturere selskapet fra deg privat så lenge du ikke overstiger 50k i løpet av en tolvmåneders periode, og da selvfølgelige uten mva dersom du ikke er registrert i mva registeret.

Det høres bra ut! Takk for hjelp :)

Steve Cash

Medlem
Bare ikke bland sammen merverdiavgiftsgrensen på kr 50 000 med grense for skatteplikt. Utleie av en formuesgjenstand vil i utgangspunktet være skattepliktig, såfremt leieinntekten ikke kommer inn under reglene for skattefri kjøregodtgjørelse. Hvis det er du selv som skal kjøre ATV-en i jobb kan det muligens gjøre det, hvis ikke vil det nok bli skattepliktig inntekt. Det er vanskelig å finne noen konkret på dette hos skatteetaten, men lignings-ABC henviser under avsnittet om fritidsbåt videre til avsnittet for inntekt av innbo og løsøre. Der står det:
2.2 Inntekt
2.2.1 Generelt
Inntekt ved utleie av innbo og løsøre er i prinsippet skattepliktig. Det vanligst forekommende tilfelle er utleie av møbler i forbindelse med utleie av bolig (leilighet, hybel).
Se Lignings-ABC 2012/13 side 656. Jeg antar at så lenge utleien ikke får et stort omfang vil det ikke bli beskattet som næring, men som kapitalinntekt, dvs. 28 % skatt. Antakelig kan du trekke fra et skjønnsmessig beløp for slitasje før du setter opp beløpet i selvangivelsen.

Topp