Leie kontor + betale fra privat bankkonto

Tony J

Alle skal få
Hei.

Vurderer å leie meg kontor og betale fra privat lomme da
enkeltmansforetaket mitt ikke drar inn penger enda.

Hvordan skal jeg føre regnskap over dette?

Hvis jeg betaler 30.000 i året på kontorleie, da vil jeg
bli satt tilbake 30.000 i forhold til å bli MVA registrert?

Og er det noe jeg kan skrive av på selvangivelsen i skattesammenheng her?

Tony

Dag Frogner

Supermedlem
Siden staten ser på deg og ditt ENK som en og samme, spiller det ingen rolle om du betaler fra privat eller firmakonto. Det er heller ikke noe krav om at du har en egen firmakonto, og mange har ikke egen firmakonto.

Så lenge du kan dokumentere utgiftene, får du selvfølgelig vanlig skattefradrag for dette, akkurat som med alle andre utgifter i forbindelse med firmaet, også selv om det betales via privatkonto.

Tony J

Alle skal få
Oki, 2 gode svar. Hvor mye er skattefradraget her og hvordan kan man føre dette?

Tony

JoachimO

Medlem
Si du tjener 100'000 i skattbar inntekt og betaler 28% skatt
Da er skatt 28000,-

Har du leid kontor og betalt 10000 for dette trekker du hele summen av skattbar inntekt

Dermed er denne på 90000 og du betaler 28% skatt av dette
Da er skatt 25200,-, og du har spart... wait for it... 2800, eller 28% av leieutgiftene.

TorsteinO

Art Director & grunder
Du trekker rett og slett fra alt av utgifter du har i forbindelse med firmaet, før du finner overskuddet, som er det du skal skatte av.

Har du derimot et underskudd på et ENK (nb: ikke det samme for andre organisasjonsformer), så er jeg ikke helt sikker på hvordan det blir helt nøyaktig, men grovt forklart skal dette minuset da trekkes fra personinntekten din, såvidt jeg har skjønt, akkurat som det ville ha blitt lagt til hvis du hadde overskudd.

Smbinfo

Medlem
Underskudd i ENKet ditt gir deg skattefradrag privat.

Det vil si at du "får igjen" 28% av underskuddet i ENKet ditt privat gitt at du har en alminnelig inntekt privat som er høyere enn underskuddet.

Så går du 30 000 i underskudd så betaler du kr 8 400 mindre i skatt(28% av 30 000).

Moms:
Utgiftene dine har ingen betydning på når du skal momsregistrere deg. Omsetning er kun salg og du vil ikke bli "satt tilbake" 30 000.

Les mer om momsplikt her.

Topp