Leie av rom til eget AS

DagArne

Medlem
Jeg leier en større leilighet med to stuer sammen med en til.
Bruker ene stuen som kontor eller datarom og den andre som stue.

Hvis jeg skjønner reglene riktig så kan jeg ikke få fradrag for å leie ut til meg selv? stemmer det?
Stuen jeg bruker som kontor har egen inngang, men samme inngang som resten av leiligheten.

Er det kun den sjablongregelen for fradrag jeg kan bruke på 1500 eller faktiske kostnader selv om jeg leier leiligheten?

Dette blir vel sjekket så greit å ha dette i orden.

Har lest denne sjekk listen:
Momenter som tillegges vekt ved avgjørelse på om det er hjemmekontor:

•Firmaet har ikke andre lokaler
Nei
•Lokalene brukes i vanlig arbeidstid
Nei
•Kontoret har egen inngang
Nei
•Kontoret har normale fasiliteter for et kontor
Ja
•Kontoret har skilt på døren
Nei
•Kontoradressen og telefonnummeret er ført opp i telefonkatalogen
Ja
•Adressen er ført opp på brevark og eventuelle nettsider
Ja
•Det er en formalisert leiekontrakt
Ja
•Eventuelle andre ansatte har nøkkel
Ja
•Lokalene er avlåst fra resten av hjemmet
Nei
•Størrelsen på kontoret står i stil med virksomheten.
Tja

Steve Cash

Medlem
Andel av leid leilighet som brukes av AS er det vanskelig å finne noe i faglitteraturen, men når det gjelder enkeltpersonforetak sier Lignings-ABC:
Har du hjemmekontor i leid bolig, må du fordele leiekostnaden skjønnsmessig mellom boligdelen og hjemmekontoret.
Kilde: Skatteetaten - Hjemmekontor i leid bolig.

miniforetak.no sier omtrent det samme: Slik får du fradrag for hjemmekontoret.

Men det er jo klart at en kan ikke foreta fordeling mellom privat og næring når det gjelder deg selv og ditt eget aksjeselskap, ettersom det er to forskjellige skattesubjekter. Så da gjenstår to muligheter, enten framleier du til ditt eget aksjeselskap etter vanlige regler, eller så tar aksjeselskapet over leiekontrakten for den ene stuen med utleier. Den første framgangsmåten forutsetter vel i prinsippet at du har lov til å drive framleie og at det er lov å drive næringsvirksomhet i leiligheten du leier, den andre forutsetter at utleier godtar å overføre kontrakten.

Jeg er forresten veldig nysgjerring på hvor du har funnet den sjekklisten du siterer. Jeg har aldri sett den før, og jeg tror ikke den stammer fra skatteetaten, men jeg kan jo ta fei Den virker i og for seg ganske fornuftig, men det er interessant å vite om stammer fra en autoritativ kilde.

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Sannelig står den listen i Lignings-ABC ja, på side 232 i 2013/14-utgaven. Men det står også:
Listen er ikke uttømmende. Ingen av momentene er avgjørende alene, men må ses i
sammenheng med andre momenter. Momentene kan ha forskjellig vekt i forhold til
hverandre i ulike tilfeller.
Ja, jeg mener det skal godtas så lenge det rent faktisk bare er selskapet som bruker den. Det er jo vanskelig å bevise 100 prosent, men du må i alle fall rense rommet for alt som har med privat å gjøre, fjern sofa, TV, garderobeskap, gjesteseng, osv. etc. mv. Når det gjelder beløpet du kan kreve så har jeg skrevet om det i en eller flere andre tråder, men hovedreglen er at det er markedsverdi som skal benyttes, dvs. hva en uavhengig part ville betale for å leie samme lokale. Du skriver at det ikke har egen inngang, og da kan du tenke på hva et fremmed firma ville betale for å leie et lokale der de må gå gjennom din leilighet for å komme til. Kanskje ta med seg kunder gjennom kjøkkenet når du sitter og spiser frokost. Beløpet blir antakelig ikke høyt. Det kan være fristende å si at en fordeler etter kvadratmeter, ettersom du selv leier, men jeg tror ikke det holder.

DagArne

Medlem
Den er litt vanskelig ja. De kommer til stuen før kjøkkenet. Med egen inngang så mente jeg at de må inn i gangen i leiligheten før de kommer til stuen. Gammel jalla planløsning i en bygård. det er to stuer er ved siden av hverandre. Du kommer til den andre stuen både ved å gå via gang-kjøkken og gjennom første stuen jeg tenkte å leie til AS.

Kan kanskje bli vanskelig hvis jeg da må vise til hvor jeg har min private pc og skriver.
Er egentlig renset for private ting. Er kun ting som kan brukes på et kontor.
Antar at sånne leieordninger er noe som blir sjekket med jevne mellomrom.

Markedsverdien er vel den enkleste å finne ettersom det er to stykker som allerede leier rom i leiligheten.

Steve Cash

Medlem
Det kan i alle fall bli sjekket, transaksjoner mellom nærstående, som det heter, er noe skatteetaten har som et område som skal vies spesiell oppmerksomhet nå for tiden. Ellers så syns jeg dette høres ryddig nok ut, hvis du bare ikke er for "grådig" når du fastsetter leiebeløpet, og lager en skikelig leiekontrakt, selv om det skulle være deg selv som har alle roller i aksjeselskapet, så skulle dette være greit. Når det gjelder markedsleie så må du ta utgangspunkt i hva det er rimelig å tro at et fremmed firma vil betale for å leie der, ikke hva det er verdt til boligformål. Som regel vil kontorlokaler i en typisk bolig være verdt mindre enn i en forretningsgård.

DagArne

Medlem
Får se om jeg finner et fornuftig beløp som kan godtas hvis det skulle komme kontroll.
Leiekontrakt må jeg skrive.
Får vel varsel på forhånd hvis det skulle komme kontroll antar jeg? så har litt tid til å gjøre det enda mer til kontor hvis det skulle bli nødvendig.

Ellers mange takk for hjelpen. :)

Steve Cash

Medlem
Ja, uten at jeg har opplevd dette i praksis, så antar jeg at i tilfelle skatteetaten skulle ha spørsmål vil de starte med et brev der de ber deg redegjøre for de faktiske forholdene, og hvis de ikke er fornøyd med svarene reduserer de kanskje beløpet og betrakter resten som lønn. Det er også mulig at de følger opp med en kontroll, men det kommer senere. Det hører med til sjeldenhetene at de starter med en "razzia", da tror jeg det skal være mistanke om atskillig mer alvorlige forhold enn en leiekontrakt.

Topp