Lei av SPAM fra norske selskaper!

clinton4

Medlem
Hei,

Jeg har en del epost adresser som mottar mye spam fra norske selskaper. Hver gang jeg mottar en epost med et tilbud, klikker jeg på avmeld. Men mottar likevel nye tilbud noen dager senere. Det virker som disse spam selskapene oppretter lister med alle epost adresser de har for hver eneste kampanje de sender, og da hjelper det lite å avmelde. Jeg har aldri bedt om å motta disse tilbudene og de har nok havnet i disse listene fordi noen har scrapet etter epost adresser.

Denne typen spam blir jo bare et økende problem/irritasjonsmoment og jeg vurderer nå å samle inn informasjon/dokumentasjon for å andmelde / gå til sak mot dette.

Jeg lurer derfor på om det er noen her som har noen ressurs linker til hvordan lovverket er for denne typen epost utsendelser? Og eventuelt tips til hvilken informasjon jeg bør legge vekt på i anmeldelsen / søksmålet?

Msites Ltd

Livsnyter
Å anmelde er jo greit, men det må nok være en betydelig gruppe med anmeldelser på det samme for at det ikke skal bli henlagt.

Hva du skal saksøke for kunne være interessant å høre. Tror ikke du kommer langt med det juridisk.

Går ikke de fleste av disse norske spammeldingene i søppelfilteret ditt? Det gjør det hos meg....

Santo

Active Member
Jeg begynner også å mektig lei av den norske spammen som det dessverre bare blir mer og mer av, og det at den er norskspråklig gjør den også ofte vanskeligere å automatisk filtrere bort enn den engelskspråklige...

En del av firmaene som sender ut norsk spam bruker i tillegg adresser stjålet fra Norids Whois-database og hvordan vet jeg det?

Jo, det vet jeg fordi jeg har noen flere organisasjoner registrert i Norids WHOIS-database og disse organisasjonene har adresser som kun eksisterer og brukes i denne databasen. Det er altså epostadresser som ene og alene er eksklusivt opprettet for å benyttes i Norids WHOIS-database.

Og når spam-epostene renner inn i min innboks så kommer de alltid til alle disse unike epostadressene som ikke finnes noe annet sted, så det hersker vel ingen tvil om hvor de har fått tak i disse adressene...?

I den forbindelse skal det også nevnes at Norid ikke tillater at det hentes ut informasjon fra WHOIS-databasen til f.eks. utsendelse av reklame.

Se mer her:
Norid: Bruk av informasjon lagret i Norids kundedatabase

Her er noen av spam-epostene jeg har mottatt til diverse Norid-adresser de siste dagene:

Suprec <post@suprec.no>
Kampanje på en markedsleder innen massasjestoler! Fraktfritt levert!

Importpris.no <noreply.easyrobot@norgesbrev.org>
Værsikkert overvåkningskamera

EnviroPac <noreply.enviropac@norgesbrev.org>
Reduser dine kostander til avfallshåndteringen med 30 – 70%

Apro Norge AS <post@apronorge.no>
Lamineringsmaskin A3 med 500stk A4 lommer til KUN kr 1990,- eks mva

DHP Produkter AS <post@dhp-produkter.no>
Kampanjepriser på toner og blekk fra DHP Produkter AS

Importpris.no <noreply.easyrobot@email-links.net>
Solid pakkevekt med avtagbart display

Totalinkasso AS <noreply.totalinkassoas@norgesbrev.org>
Kostnadsfri inkasso

Total Industri og Byggevarer AS <noreply.totalindustriogbyggevareras@norgesbrev.or g>
Supertilbud: Brannslukker 6 kg + 3 stk seriekoblet brannvarslere + brannteppe kun kr. 999,-

Santo

Active Member
Hver gang jeg mottar en epost med et tilbud, klikker jeg på avmeld.

Det ville jeg sluttet med. Ved å gjøre det bekrefter du at epostadressen din er reell og leses, og dermed blir epostadressen din enda mer verdt for spammerne.

HPF

Medlem
Erfaringsmessig er det vanskeligere å effektivt filtrere bort norskspråklig spam ift. engelskspråklig.
Søplefilter er skumle saker og du kan tape business på det. Et par eksempler:

Jeg og en tysk forretningsforbindelse hadde samme kontaktperson hos en leverandør i Taiwan. Under et møte i Taiwan lurte han på hvorfor ikke tyskeren lenger svarte på email. Neste gang jeg traff tyskeren nevnte jeg det og han svarte da at det var taiwaneseren som ikke svarte på hans email. Som asiater flest brukte taiwaneseren et engelsk navn i kommunikasjonen med Amerika og Europa og det valgte navnet Dick førte til at emailene havnet i tyskerens søppelfilter.

Jeg har også selv gjort en dårlig erfaring siden årskiftet. Byttet da til Netcom 4G og brukte SMTP serveren dems. Fikk av og til returmail om at mailene hadde blitt klassifisert som SPAM og dermed avvist. Kontaktet Netcom og de fikk ordnet opp i den delen. Problemene fortsatte, ikke i form av returmail men kunder som etterlyste sporingsnummer, tilbud og enkelte ganger også svar på emailhenvendelser. Det ble etterhvert mange av dem og det tok dessverre for lang tid før jeg oppdaget at fellesnevner var hotmail og til dels live adresser. Litt nærmere undersøkelser pekte igjen mot Netcom og at det ikke var så enkelt å komme seg av svartelisten til hotmail. Jeg sendte email til Netcom om dette og svaret var:

Det har blitt sendt ut endel spam fra vår SMTP-server, som gjør at vi har blitt svartelistet.

Mulighetene er å bruke SMTP-server fra epostleverandør med passordautentisering, eller registrere epostkonto hos NetCom for å få tilgang til vår SMTP-server med passordautentisering.

Kjedelig for meg for jeg har tapt salg og fått noen sure kunder pga dette så Netcom 4G ble en dyr løsning. En annen ting er at det også er en dårlig teknisk løsning, greier ikke engang å aksessere IP kameraer fra WAN siden, så Netcom 4G åker ut ved årsskiftet.

picxx

WF 09
Norske firma kjøper geo-targetted utsendelser fra utenlandske selskaper.
Det eneste du gjør ved å "avmelde" deg er å bekrefte at eposten fortsatt er aktiv.
Eposten din er sannsynligvis samlet inn via en scraper.
Bli kvitt problemet=skift epost adresse og få bedre sikkerhet på den.

Santo

Active Member
... og den norske spammen til adresser stjålet fra Norids whois-database fortsetter dessverre å renne inn:

Glomma Data <noreply@glommadata.no>
Sommerpriser - Ny hjemmeside / Logo / App / Domene / Nettbutikk

Suprec <post@suprec.no>
Kampanje på Headset med doble høreklokker, ypperlig i åpne landskap!

Nordic-Media AS <noreply.nordicmediaas@norgesbrev.org>
Annonsekampanje på Dagbladet.no og Amedia sine 77 nettaviser i sommer!

Total Industri og Byggevarer AS <noreply.totalindustriogbyggevareras@email-links.net>
Sammenleggbar sykkel + Trippelkupp: Måleverktøy

Norsk kontrolltjeneste <noreply.norskkontrolltjeneste@email-links.net>
Lovpålagt radonmåling av arbeidsplassen

Selskapsregisteret <noreply@selskapsregisteret.com>
Kilden til B2B - Norske Selskapsregisteret 2013/2014 med over 324 000+ potensielle nye forretningsforbindelser

Alta Vista <noreply.buyassociation@commercial-mailer.biz>
Eksklusive leiligheter i Marbella med bare 6 000 EUR i kontantinnskudd

Msites Ltd

Livsnyter
... og den norske spammen til adresser stjålet fra Norids whois-database fortsetter dessverre å renne inn:

Glomma Data <noreply@glommadata.no>
Sommerpriser - Ny hjemmeside / Logo / App / Domene / Nettbutikk

Suprec <post@suprec.no>
Kampanje på Headset med doble høreklokker, ypperlig i åpne landskap!

Nordic-Media AS <noreply.nordicmediaas@norgesbrev.org>
Annonsekampanje på Dagbladet.no og Amedia sine 77 nettaviser i sommer!

Total Industri og Byggevarer AS <noreply.totalindustriogbyggevareras@email-links.net>
Sammenleggbar sykkel + Trippelkupp: Måleverktøy

Norsk kontrolltjeneste <noreply.norskkontrolltjeneste@email-links.net>
Lovpålagt radonmåling av arbeidsplassen

Selskapsregisteret <noreply@selskapsregisteret.com>
Kilden til B2B - Norske Selskapsregisteret 2013/2014 med over 324 000+ potensielle nye forretningsforbindelser

Alta Vista <noreply.buyassociation@commercial-mailer.biz>
Eksklusive leiligheter i Marbella med bare 6 000 EUR i kontantinnskudd

Tror du skal skifte e-postprogram - disse epostene har gått rett spamfilteret her....

Santo

Active Member
Tror du skal skifte e-postprogram - disse epostene har gått rett spamfilteret her....

De fleste av disse epostene har gått i spamfilteret mitt også, men det forandrer eller formildner jo ikke det faktum at disse norske selskapene har sunket så lavt at de må sende ut haugevis med spam?

Og at de i tillegg benytter epostadresser stjålet fra en database som ikke tillater at det hentes ut informasjon til slike formål gjør det jo heller ikke noe bedre...

Topp