Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Legge filmer fra youtube.com inn på din side

river

Medlem
Jeg har en webside som tar for seg Norge som turistland. I den sammenheng har jeg skrevet en artikkel om et museum i Norge(en turistattraksjon). På hjemmesiden til dette museet har de lagt ut en informasjonsvideo om seg selv. Den har de lastet opp på youtube og lagt til på sin side.

Jeg skulle gjerne hatt denne videoen inn på min side under artikkelen om museet. Derfor tenker jeg å “embed” den inn på siden min. Mitt spørsmål er da:

1) Har jeg lov å “embed” denne videoen til siden min?
2) Er det youtube som har rettighet på den eller må jeg spørre museet (det er de som har laget den og lastet den opp) om tillatelse for å legge den ut på siden min?

På forhånd takk for alle svar.
 

Anders

Medlem
Dette kan du vel helt fritt bruke på din egen nettside. Ved at museet har postet den på youtube må de vel godta visse "Terms of Service" som frigjør bruk av videoen på youtube og de som velger å embed videoen.

Så lenge du ikke endrer på videoen så skal dette gå greit.
 

Keanu

Geek
Selv om jeg ikke er helt inne på jussen, eller har lest ToSen til Youtube nøye, så vil jeg tro at du ikke kan få noen problemer med å embedde videoen.

De som laster opp til Youtube har uansett mulighet til å slå av embedding om de ikke ønsker at de skal kunne brukes andre steder.
 

lpride

Medlem
1) Har jeg lov å “embed” denne videoen til siden min?
2) Er det youtube som har rettighet på den eller må jeg spørre museet (det er de som har laget den og lastet den opp) om tillatelse for å legge den ut på siden min?

Det er museet som har rettighetene til filmen. Men, du trenger hverken spørre YouTube eller museet om å bruke denne filmen via embedding. Tar vi en titt på betingelsene for bruk av YouTube (TOS) ser vi at de som laster opp videoer gir andre brukere av YouTube love til å bruke videoene via funksjonene til YouTube (embedding = en funksjon).

Sitat:
You also hereby grant each user of the YouTube Website a non-exclusive license to access your User Submissions through the Website, and to use, reproduce, distribute, display and perform such User Submissions as permitted through the functionality of the Website and under these Terms of Service.

Dersom museet reagerer på at du bruker denne videoen embedda, så bare henviser du dem til YouTube TOSen, slik at de ser hva de sjøl har frivillig sagt seg villige med på.
 

zapotek

Medlem
Dersom museet reagerer på at du bruker denne videoen embedda, så bare henviser du dem til YouTube TOSen, slik at de ser hva de sjøl har frivillig sagt seg villige med på.
Husk at veldig ofte er det ikke opphavsmannen selv som legger ut filmen, og da stiller saken seg annerledes.
 

picxx

Well-Known Member
Husk at veldig ofte er det ikke opphavsmannen selv som legger ut filmen, og da stiller saken seg annerledes.

I (de aller fleste av) disse tilfellene vil nok opphasmann/rettighetshaver kontakte youtube for å få filmen slettet derfra.
Har hørt om nettsider som har blitt kontaktet for å fjerne youtubevideoen (her på WF), men det er nok unntaksvis.
 

R@ge

Kverulant
Nå har Youtube noen regler om kommersiell bruk av videoer da.. men utover det så er det fritt frem her..

Som nevnt over så kan eier skru av muligheten for embedding på andre nettsider, og dersom rettighetshaver ikke har akseptert/eller i ettertid ikke godkjenner at filmen ligger på Youtube kan han få den fjernet..

Youtube er utrolig effektive der, og jeg har sjeldent opplevd at de bruker mer enn en dag på å fjerne en film.

Når det skal være sakt så forutsetter deres TOS at man benytter den originale embedkoden og da også deres spiller med back link til kilden.

Jeg har dog en mistanke om at noen av de ansatte på Youtube ikke kjenner til reglene i sin egen TOS, og eler ikke bryr seg nevneverdig.
For selv om jeg har påpekt at andre har misbrukt mine filmer ved å benytte Youtube filmen, så gjør de ikke annet enn å anbefale meg å disable embedding.

Jeg har svart dem at jeg aksepterer at folk embedder filmen så fremt de gjør det i henhold til Youtube's TOS.

Det har ikke skjedd en dritt, og jeg har ikke giddet å lage noe sak ut av det siden jeg har tenkt å kopiere metoden som vedkommende hadde brukt og misbruke TOS selv :p
 

hansvh

Medlem
Når det skal være sakt så forutsetter deres TOS at man benytter den originale embedkoden og da også deres spiller med back link til kilden.

Javel? Har ikke lest den, men de tilbyr egen API for folk som vil lage playeren slik man vil f.eks. ved å flytte knapper andre steder på websiden og fjerne den grå rammen osv.

Eksempel på bruk her: YouTube Chromeless Player Example page
 
Sist redigert:
Topp