Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ledlyspærer revisited

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har jo fått kommentarer på denne før. Men jeg sliter med å få folk til å kjøpe.
Trenger meninger om hva som kan gjøre at det blir flere salg.

Siden er Ledlyspærer.no

Er det bare alt for tidlig å satse på ledpærer nå i 2014? Kjøper ikke folk flest før om 2-3 år? Mange jeg snakker med vet ikke engang at de kan bytte ut innepærer i hus med ledpærer. Og det er ikke et bra tegn.

For meg så ser det ut som at folk er veldig nysgjerrige etter å lære om pærene, men ikke er klare til å kjøpe. Jeg bruker Adwords, og veldig målrettede annonser, men kostnaden er stor i forhold til konverteringer, mye større kostnad i frohold til salg enn alt annet jeg har brukt Adwords på tidligere.
 

Dseller

Medlem
Jeg tror den høye fraktprisen skremmer kundene vekk... Hva med å prøve "GRATIS/FRI frakt" og heller sette opp prisen på produktene?
 

zapotek

Medlem
Min første tanke er at dette kanskje ikke er et typisk nettbutikkprodukt. Får man kjøpt slike pærer i f.eks. dagligvareforretninger?
 

Ole Avranden

utvandret
Er ikke dette noe du importerer "non branded"? Hva med å lage noen litt inbydende merkevarenavn i stedet for de litt usexy betegnelsene pærene har nå?
GU10, MR11 / GU4.0 og E14 øker ikke kjøpslysten for min del i hvert fall.

Omregningstabellen og faktaboksen (på forsiden) burde stå på hver produktside, men da med en utforming som gjør at de ikke tar så stor plass.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg tror det er flere ting som virker inn. Noen ideer, uten at jeg kan dokumentere at de er avgjørende:
1. Produktet er ikke så godt kjent blant folk flest foreløpig, noe du også antyder selv.
1a. Det finnes flere forskjellige alternativer til gammeldagse pærer, men hva er hva, og hva er lurt å kjøpe? Jeg er forvirret selv når det gjelder dette. Jeg tror faktisk kunnskapsmangel er en viktig faktor.

2. Prisen på led-pærer fortoner seg som høy, selv om det kanskje er et bedrag hvis en tar levetid og strømforbruk i betraktning. Men det hjelper ikke, en ser gjerne på innkjøpsprisen. Jeg skiftet selv til led i en taklampe som gikk varm, og jeg er veldig fornøyd, men det gjorde vondt i lommeboka da jeg kjøpte dem.

3. Jeg er enig med Ole i at de burde ha andre navn enn E14 osv. Kanskje navn som beskriver bruken? Ledlyskolen er et bra tiltak, men hvor mange leser alt som står der for å finne ut hva en skal kjøpe?

4. Og så er det antall konkurrenter selvfølgelig. Jeg har inntrykk av at det er en del som har kastet seg over dette med pærer i det siste. Kanskje ikke totalmarkedet er stort nok rett og slett?

Hvordan selger ledpærer i markedet sånn generelt? Har du noen undersøkelse/statistikk? Hvis de selger lite, så er det kanskje at produktet ikke er modent ennå mer at det er et problem med butikken din. Hvis du ikke har tilgang til noen undersøkelser, hva med å gå innom en lampebutikk eller eletkrisk forretning eller flere å spørre lett henslengt om det selges mange ledpærer for tiden? (Ja, det er litt snikete og frekt, jeg vet det.)

Dette var bare synsing, ta det for det det er.
 
Sist redigert:

RAH

Medlem
Tonny,

Hva med å lage en kort introvideo hvor du tar for deg punkter som ofte er misforstått eller ukjente? Promoter fordelene med (og samenlign med vanlige) ledpærer (levetid, farge, pris, miljø, levert i postkassen, rask levering).

Tenk TV-shop, om man ser for lenge på tvshop får man lyst til å handle.

I tillegg synes jeg forslaget om å endre produktnavnet er en god idé. Video/bilde eksempler av forskjellen på led og vanlige pærer kan også være interessant for en potensiell kjøper.
 
Hei,

Hva med å lage en kalkulator?

Eks.: "Så mye sparer du i året på å bytte til ledpære."

Se om du kan ta utgangspunkt i en rentekalkulator på lån.
 

Steve Cash

Medlem
Det var lurt, litt "Dine Penger-tankegangen". I brevet jeg fikk før jul med avlesning av vannforbruk har kommunen satt inn eksempler påhvor mye det vil koste meg i året hvis en kran drypper, hvis det lekker vann i toalett, hvis et før er lekk osv. Jeg har faktisk begynt å sjekke disse tingene! Men som i bladet Dine Penger må en legge inn noen forutsetninger om hvor mye lys en bruker, og det kan være vankelig. Kanskje forenkel det til f.eks. en lyspære på x antall watt som brenner så og så mange timer i året osv.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Basert på noen av svarene ang. navn er vel dette bevis på at kanskje ikke det folk har nok kunnskap om produktene enda? De som kan litt om belysning ser som oftest etter ting som "E14" før noe annet. Deretter kommer en haug andre kriterier.

I nettbutikken jeg er medeier i har vi også kuttet ut annonsering av ledpærer i Adwords. For dyrt rett og slett, spesielt når vi konkurrerer med Clas Ohlson og IKEA. Siden vi i Belysning1.no også selger lamper/armaturer har vi heller prøvd å jobbe aktvit med pærer som up-sells, noe som fungerer bedre for oss.

Jeg har også studert det jeg kaller "kjøpslyst" en periode nå, hvor lav kjøpslyst betyr at man er interessert i produktet, men ikke i noe særlig modus til å kjøpe (slik jeg dagdrømmer om Tesla nesten hver dag!) og hvor høy kjøpslyst er at du er veldig klar til å kjøpe (slik jeg er når jeg trøtt går på jobb og skal ha kaffe). I stor grad henger kjøpslysten tett sammen med konverteringsgraden fra dag til dag.

For belysningsprodukter har jeg merket en kjøpslyst som ikke henger sammen med en rekke andre nettbutikker jeg måler det samme hos. Jeg ser de samme mønstrene hos andre ikke-design produkter til hjemmet. Spesielt i ferier er det lav kjøpslyst, selv om trafikken holder seg jevn.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Tok en kjapp titt og du skremte meg vekk med fraktprisen! Fordi jeg har lite kunnskap om lyspærer, men vet at jeg får kjøpt en 2-pakk til 30-40 kroner, så høres 59,- veldig mye ut før jeg har fått mer kunnskap.

Mister du mange på forsiden?

Det som burde vært i stedet for fraktpris på forsiden eksempelvis, "Visste du at du kan spare xx kroner i året på å skifte til LED-pærer?"

Som flere har nevnt, så er nok navnet på pæren noe vanskelig å orientere seg i. Husk at vi fremdeles har styr på de gamle Watt-styrkene. Jeg ville nok hatt med både ny og gammel wattstyrke i navnet, eventuelt fått kategorisert dem så jeg kunne navigere eller søke etter gamle wattstyrker.

12V = båt/bobil/campingvogn - hva med å fokusere på dette i den kategorien?

For min del var det også litt vanskelig å forstå hvilken type kontakt de forskjellige funket til på de få jeg så på. Selger du ikke noe annet enn pærene? Altså lamper/holdere til pæren?
 
Topp