Kjapp og trygg hosting for Wordpress

LCD eller Plasma for film?

Stian O

Medlem
Jeg er på utkikk etter TV for film, men det er utrolig vanskelig å navigere seg gjennom "jungelen".

I butikken er det vanskelig å se særlig forskjell, men noen ting har jeg merket meg

* 1080p (1920x1080) er merkbart bedre enn lavere oppløsning
* matt skjerm synes jeg er bedre enn glinsende (men det er kanskje motsatt når man ser film i et mørkt rom?)
* plasma er kanskje litt bedre enn LCD?

En butikk tilbyr LG 47LV3550 (LCD) til 3,400 kr (jeg bor ikke i Norge) og dette virker veldig billig for en 47" skjerm. Er dette et røverkjøp eller prøver de å selge en utgått modell? Jeg fant den ikke på hardware.no.

Et annet alternativ er Samsungs 51-tommer plasma PS51D550 til 6,700 kr. Denne har fått veldig god omtale, men er det ikke galskap å kjøpe en så dyr skjerm?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg sleit mye med det samme da jeg skulle kjøpe tv for noen få år siden, og da kokte det ned til at LCD er best om du også skal kople på en pc f.eks, mens plasma er overlegen på det meste annet.

Jeg leste møøøe på nettet før jeg bestemte meg (slik jeg ofte gjør når jeg skal handle noe litt dyrt) og det var dette som gikk igjen og igjen. Grunnen er vel at LCD er bedre på responstid som du trenger om du f.eks skal spille på den, mens plasma jevnt over har den beste bildekvaliten.
 

Beergear.no

Medlem
Før var det vel også en stor ulempe at plasma brukte mye strøm, og derfor også ga fra seg mye varme. Mulig dette har blitt bedre med årene.....
 

Stian O

Medlem
Jeg tror valget faller på en LCD til rundt 4,000 kroner. Til den prisen får man 42" med full HD.

Selv om jeg kun vil bruke den til film (som plasma er best på), kan det hende jeg ombestemmer meg senere og vil benytte den til PC også. Da er det kjekt å ha LCD.

En enda dyrere skjerm har, etter min mening, ikke godt nok bilde til å forsvare den høye prisen. Selvsagt er dette en smakssak / et spørsmål om hvor fet lommebok en har...

Jeg setter stor pris på dette forumet :)
 
Topp