Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Langsiktig prosjekt, kan framtidig forventet inntekt forskutteres?

Bille

Member
Lurer på hva som er korrekt bokføring når et prosjekt vil pågå over 3 år, men ikke vil bli fakturert før det er ferdig i 2017 (hovedansvarlig har sannsynligvis ingen midler inn før prosjektet er ferdig i 2017). Det vil påløpe kostnader til prosjektet hvert år i 2015, 2016 og 2017. Er det da mulig å inntektsføre/forskuttere framtidig forventet inntekt sånn at noe inntekt synliggjøres i samme regnskapsår som relaterte kostnader? Det har ingen likviditetsmessig betydning for selskapet mitt, men hvis det ikke bokføres noen fordring/krav i prosjektet, vil det jo gå hardt ut over selkapets EK.

Det er satt opp en kontrakt hvor selskapet mitt har et framtidig krav på 20% av alle inntekter og hvor inntektsnivå er antydet, sånn sett kan den forskutterte inntekten dokumenteres. Kommer det inn midler underveis vil jeg fakturere min andel, men jeg forventer ikke å fakturere før i 2017. Endelig inntekt forventes å bli langt større enn det jeg nå kan tenke meg å forskuttere i 2015-regnskapet. Tenker å inntektsføre 10-15.000 i 2015 for å balansere de bokførte kostnadene, altså er det ikke snakk om svimlende beløp. Reelle kostnader vil ligge på ca 15.000 i 2015, annsynligvis tilsvarende i 2016.

Noen som vet om det er mulig å inntektsføre en sum som ennå ikke er fakturert? Tenker å føre den forskutterte inntekten på egen konto, altså adskilt fra fakturerte inntekter. Den forskutterte inntekten blir selvsagt tilbakeført hvis endelig inntekt blir mindre enn forventet.

Vil en sånn framtidig inntekt påvirke skattepliktig resultat for 2015, eller skal beløpet holdes utenom skatteregnskapet fram til inntekten faktureres i 2017?

Det enkleste er selvsagt å kun ta kostnadene i 2015 og 2016, men hvis mulig blir regnskapet mer korrekt hvis noe av inntektene kan føres i samme år som de relaterte kostnadene. Og så var det dette med EK. Uten en midlertidig føring på aktivasiden, kan det være regnskapsteknisk umulig å delta i langsiktige prosjekter som dette.

Håper på noen innspill her. Mva er forøvrig ikke aktuelt for dette prosjektet.
 
Sist redigert:

Johan

Medlem
Det er vel ikke helt riktig at det ikke går ut over likviditeten. Alt du fakturerer teller som omsetning i det året det faktureres. Det vil si at du muligens går med overskudd uten at du får penger inn på konto. Overskudd utløser som kjent skatt. Her ville jeg tatt meg en tur til til skattedriektoratet og fått en skriftlig uttalelse på dette.
 

alterego

Medlem
I utgangspunktet er det god regnskapsskikk å inntektsføre det året du leverte tjenesten. Det er altså leveringstidspunkt og ikke faktureringstidspunkt som ligger til grunn for regnskapsføringen.

Problemet her er at det er noen forutsetninger (resolutiv betingelse) som må på plass for at du skal få penger for utført jobb, altså at "prosjektet" først må få inntekter og at du først da har krav på 20% av disse inntektene. Det blir da en uvisshet om og når "prosjektet" får disse pengene.

Hva om "prosjektet" ikke lykkes eller blir som tenkt, er du da likevel garantert inntekter? Er svaret nei, kan du ikke inntektsføre.

Dersom du kommer til at det likevel er grunnlag for å inntektsføre, må du også se på en annen problemstilling. Vil inntektene samsvare med innsats eller eierandel (20%)? Dette er igjen en usikkerhet og det er to forskjellige ting å fakturere etter innsats eller eierandel.

Stikkord er: tidfesting/periodisering, realisasjonsprinsippet, kontantprinsippet
 

Bille

Member
Det er vel ikke helt riktig at det ikke går ut over likviditeten. Alt du fakturerer teller som omsetning i det året det faktureres. Det vil si at du muligens går med overskudd uten at du får penger inn på konto. Overskudd utløser som kjent skatt. Her ville jeg tatt meg en tur til til skattedriektoratet og fått en skriftlig uttalelse på dette.

Takk for svar. Jo, kostnadene har selvsagt betydning likviditetsmessig. Det jeg mente var at svekket likviditet ikke er et like stort problem som svekket EK, med mindre jeg da bokfører et krav.
 

Bille

Member
I utgangspunktet er det god regnskapsskikk å inntektsføre det året du leverte tjenesten. Det er altså leveringstidspunkt og ikke faktureringstidspunkt som ligger til grunn for regnskapsføringen.

Problemet her er at det er noen forutsetninger (resolutiv betingelse) som må på plass for at du skal få penger for utført jobb, altså at "prosjektet" først må få inntekter og at du først da har krav på 20% av disse inntektene. Det blir da en uvisshet om og når "prosjektet" får disse pengene.

Hva om "prosjektet" ikke lykkes eller blir som tenkt, er du da likevel garantert inntekter? Er svaret nei, kan du ikke inntektsføre.

Dersom du kommer til at det likevel er grunnlag for å inntektsføre, må du også se på en annen problemstilling. Vil inntektene samsvare med innsats eller eierandel (20%)? Dette er igjen en usikkerhet og det er to forskjellige ting å fakturere etter innsats eller eierandel.

Stikkord er: tidfesting/periodisering, realisasjonsprinsippet, kontantprinsippet


Takker for svar! Hm, da antar jeg at det ikke finnes noen spesiell måte å bokføre framtidige inntekter på, annet enn å fakturere som vanlig. Ser ut til at jeg bør fakturere i 2015 for den andelen jeg forventer selskapet skal få basert på kostnader/virksomhet i 2015, ref kontrakt etc.. Jeg vet at faktura ikke vil bli betalt innen normalt forfall, men det gjør kanskje ikke noe om jeg har et par åpne fakturaer hengende ved i 1-2 år. Det er sikkert uansett ryddigere med faktura enn å bare føre det framtidige kravet basert på avtaledokumentet.

Dessuten kan jo kravet justeres med kreditnota hvis prosjektet går dårligere enn forventet, ev tilleggsfaktura hvis det blir mer å hente.

Ikke så gunstig for selskapet mitt at Skatteeaten får inn skatt 2 år før inntekten som det skattes av blir innbetalt til selskapet, men det er snakk om små beløp så det er greit for meg.
 

alterego

Medlem
Nå tolker du reglene til din fordel, uten at jeg kan se at du har grunnlag for det.

Vær også oppmerksom på at det gjelder særlige regler for transaksjoner mellom nærstående, jf. Aksjeloven § 3-8.

Anbefaler deg å snakke med en regnskapsfører eller revisor, før du går til det skritt å fakturere.
 
Topp