Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lagerstatus -Disponible varer

HPF

Medlem
Har en diskusjon gående med ERP leverandøren angående hvordan disponibelt antall burde forstås. Hva mener dere, a eller b?

a) Disponibelt = Lagerbeholdning + varer i innkjøp (bestilt, men ikke mottatt) - varer til kunder (solgt, men ikke levert)

b) Disponibelt = Lagerbeholdning - varer til kunder (solgt, men ikke levert)
 

HPF

Medlem
Gjelder ikke hva som vises på nettbutikken men hvordan ERP systemet fungerer for de som bruker det.
 

Olofm

New Member
Jobber i en av Norges 4 store grossister til dagligvarehandelen som innkjøper. Her bruker vi alternativ A. Synes det er mest riktig.
 

HPF

Medlem
Jobber i en av Norges 4 store grossister til dagligvarehandelen som innkjøper. Her bruker vi alternativ A. Synes det er mest riktig.
Det er forsåvidt det ERP leverandøren hevder også, men jeg mener varene ikke er disponible (altså alt. b) når de ligger i en containerhavn i Taiwan.

Skaper litt problemer når plukklister eller faktura skal kjøres ut. Er varen ikke på lager og ikke i bestilling får jeg et varsel. Er varen ikke på lager men i bestilling får jeg ikke varsel selv om min leveringssituasjon mot kunden er den samme.

Har jobbet med Visma Global, MultiCase og Visma Avendo tidligere og jeg mener ingen av dem regner varer i bestilling, men ikke på lager, som disponible.

Mulig ERP leverandøren tenker disponibelt for salg istedenfor disponibelt for levering slik jeg tenker.
 
Det er jo bare å se til banken. Saldo og disponibelt er 2 forskjellige ting.
Har du noe disponibelt, betyr det at du disponerer den enkelte tingen, er noe på vei i en container er det ikke disponibelt da varene ikke er i dine hender og du kan hverken bruke eller sende varene.

Jeg har selv jobbet hos en av sørlandets største leverandører av byggevarer og vi regnet aldri med varer som ikke var ankommet lageret, så fremt de ikke var garantert å komme inn neste dag e.l men da ble kunden gjort oppmerksom på at den aktuelle varen lå i bestilling og ikke på lager.
 
Sist redigert:

Olofm

New Member
Cola kommer nok ikke fra India. Men fra Lørenskog. Selvfølgelig kan det være utfordringer med å gå for alternativ A, og da spesielt hvis man operer med veldig lang ledetid og usikker levering fra leverandør. Dagligvarebransjen har gjerne ledetider fra noen timer opptil noen uker på importvarer. Som innkjøper må man selvfølgelig passe på at det er nok varer tilgjengelig på lager og ikke på en eller annen båt. For min del så er jeg avhengig av å kjøre for alternativ A.
 

HPF

Medlem
For min del så er jeg avhengig av å kjøre for alternativ A.
Som innkjøper kan du kanskje det, men når du jobber med effektuering av ordre må du vite om varene ligger fysisk på lageret før du kjører ut plukklisten eller fakturaen. Hjelper ikke så mye om varene kommer imorgen eller om en måned, det er der og da som gjelder.

Virker forresten ikke som ERP leverandøren er helt enig med seg selv heller for de skriver i hjelpefilen at ".....produkter som har disponibelt (beholdning minus "til kunder")....." etc.
 

Smbinfo

Medlem
Forøvrig, de som har varer med litt lengre leveringstid til kunde og noe kortere leveringstid fra leverandør/støtlager benytter gjerne inklusive bestilt.

Så lager du et ERP-system bør du la kunden velge, da det vil variere fra bedrift til bedrift. De fleste vil dog bruke på lager ved plukking og disponibelt/tilgjengelig eks bestillinger.
 
Topp