Lage en nettside for rubrikkannonser

Jostein

Medlem
Hei!

Er helt nye på forumet, min andre tråd... :) Jeg har en ide som jeg undersøker muligheten for å realisere. Min ide ligner litt på finn.no hva gjelder innhold og oppsett av websiden.

Jeg har null erfaring med hjemmesider, så jeg må kjøpe tjenester for å lage dette. Har sett på muligheten for å outsource denne jobben om det koster for mye her hjemme. Jeg føler det er veldig viktig å ha en profesjonell side om man skal ha en sjangs å lykkes.

Jeg driver nå litt researching om hjemmesider/design. En ting er layouten på siden. Da det er snakk om rubrikkannonser så burde det være ganske grei skuring. Er jo å ta litt ideer fra ting som fungerer og sette sammen.

Bak siden må man ha et webhotell (heter det webhotell?) I starten vil jo datamengde være en promille av f.eks finn.no. Det vil primært vre tekst og små bilder på siden. Hvor mye lagring trenger man, og hva koster det sånn cirka i mnd/år å ha et webhotell.

Ellers ønsker jeg også synspunkter på ting jeg har glemt å spørre om, eller andre gode tips og råd for ferden videre!

På forhånd takk!

P.S Veldig glad jeg kom over dette forumet, virker å være stor aktivitet og veldig seriøst!

Jostein

Medlem
Hei!

Takk for raskt og informativt svar. Finn.no er vel mer et eksempel på type nettsted, ikke størrelse. Som alt annet må jeg starte i det små, og regner egentlig med at det finnes ferdige maler for mitt bruk. Skulle mot formodning dette bli en suksess så ville nok et syvsiffret beløp være overkommelig.
Jeg har tro på ideen, og ideen har et stort potensiale. Men det er mye som skal gjøres rett for å nå de store høyder. Så gjør dette som en hobby og lærerik erfaring i starten, så får vi ta en oppsummering og se på utviklingen i fremtiden.

Men utrolig morro å ha startet litt arbeid med ideen. Stor takk til alle som hjelper med mine "dumme" rockiespørsmål.. :)

Har du noen linker til gode malsider som en nybegynner kan leke med? Ingenting hadde vørt bedre om jeg hadde lært noe om design selv..

adeneo

Medlem
Er nok enig med Tonny her, du må nok opp i minst syvsifret for å få noe som fungerer laget fra bunnen av.

Problemet er ikke lagringskapasitet, selv om det selvfølgelig kanskje etter hvert kan bli et problem, men du får forholdsvis billige dedikerte og virtuelle servere om dagen, og noen bilder og litt tekst blir ikke all verden, selv ikke på relativt mange annonser, problemet er at alle disse annonsene og bildene må lagres i databaser, eller i det minste må referanser til bildene lagres i databaser, som må være skalerbare, søkbare og alt mulig annet, og det er langt fra å kunne å sette opp noe mysql greier til å bygge en databasedrevet side som finn.no.
Det er nok der 90% av jobben ligger, ikke i selve designet, som også bør være forholdsvis bra for å kunne konkurrere.

Legg til at standarden i dag er sider med utstrakt bruk av Ajax og raske sidelastninger, noe som er nesten påkrevd for å konkurrere med finn.no ettersom de ligger flere år etter på en av del disse tingene, så må du sannsynligvis sette opp systemer for statisk innhold på alternative domener, lookup tables i databasene, brukerdatabaser, login systemer med OpenID, OAuth og sikkerhet i forhold til privat informasjon og andre ting, så begynner det å bli rimelig komplisert.

Hvis siden skal rettes mot det Norske markedet så er dette en slik type nettside at svært mye må gjøres av folk som forstår Norsk, og kan skrive søke og sorterings funksjoner som skjønner Norsk språk, fylle databaser for menyer og kategorier, og jeg kunne fortsatt i noen A4 sider til med hvor innviklet det hele er men det gidder jeg ikke, for selv om du lager den beste annonsesiden på denne siden av Glomma så har finn.no et av Norges sterkeste merkenavn og et nærmest uendelig annonseringsbudsjett, som gjør at selv om nettsiden din er betydelig bedre så vil sannsynligvis de fleste brukerne fortsatt velge finn, og da kommer vi inn på noe annet som er svært viktig med en slik side, og det er UX (user experience), som ofte er viktigere enn at det ser fancy og flott ut med knapper som lyser og blinker.

Jeg har selv en slik annonseside liggende i "arkivet" som jeg holder på med hver gang jeg irriterer meg over prisene på finn.no, men jeg gjør det mest for å lære mer om databaser, og ikke fordi jeg har noen plan om å noen gang tjene penger på den.

Det finnes som Tonny nevner maler for Wordpress og andre systemer som er helt greie, men at du oppnår noen suksess med disse er heller tvilsomt, skal du konkurrere med finn.no så er min mening at du må ha en side som er raskere, bedre å bruke, penere, gratis og uten reklame, da vil du kanskje kunne ta mye av kundemassen til finn.no og andre lignende sider, og en regel som er grei å ha når man holder på med slike sider er at du først må ha brukere, når du har et betydelig antall brukere kan du begynne å ta betalt eller vise annonser, og da må du også regne med å miste en del brukere.

Når man ser på regnskapene til finn.no så er det vel ingen tvil om at dette er Norges mest profitable nettside, selv etter at utgiftene til de over tre hundre ansatte som jobber med alt fra kundestøtte og å holde alle systemene i drift til utvikling av nye tjenester er betalt.

Jostein

Medlem
Hei!

Det var et langt og veldig informativt innlegg. Mye forstod jeg rett og slett ikke, men jeg forstod at det er mye jobb og krever mye resursser for å få til dette.
Tanken min er å lage et annonsemarked innefor en bestemt nisje som er ganske stor, og slik jeg ser det økende.. Nå er stor veldig relativt, vi snakker ikke størrelser som bil, båt og eiendom. Så det er veldig lite i målestokk hele finn.no.
Tanken er å ha gratis annonser, en samleplass og kanskje en arena for disse produktene. Min "fordel" er at mitt sted vil ha et spisset fokus, og slik jeg ser det vil markedet som er der i dag vokse ganske kraftig med litt bevisstgjøring og fokus. Jeg tror ikke finn.no trenger å ligge søvnløse om natten, jeg forsyner meg bare av en liten promille av alle deres kunder..
Tanken er at om konseptet fungerer i Norge, så er det "bare" tut og kjør i andre land.

Min plan er å starte opp med en akseptabel side, og ta ting derfra... Det vil si starte i det små, så får vi se hvor det ender.

Prøvde å sjekke ut wordpress, men fikk ikke lastet det ned engang.. Lastet ned en stor exe fil. Er det et program man laster ned? Fant ikke noe setup fil eller lignende som jeg er vant til.

adeneo

Medlem
Jeg er ingen ekspert på Wordpress, tvert i mot, men normalt så laster man ned WP som tar.gz eller .zip fil og installeres på en webserver og ikke på din lokale maskin, eventuelt på en lokal server på din egen maskin, slik som easyPHP, wamp, lamp og hva de ikke heter alle sammen.

Har sett en del sider som bruker ClassiPress som ser bra ut, også noen Norske, her er en demo!
Tror nok dette er en av de mest populære til slikt.

Det finnes haugevis av andre, og buddyPress har vel også en plugin for annonser.

Sist redigert:
Hej,

Jag har utvecklat, eller snarare finansierat ett väldigt avancerat köp&sälj skript, som haft Blocket.se som utgångspunkt. Skrivet i Asp.net MVC & LINQ & SQL Server.

Skriptet har bl.a
Snygg karta på första sidan där man väljer region i landet
Väldigt enkelt lägga in ny annons, utan registrering
Butik funktion likt Blocket
Bevaka annons, sökning likt Blocket
Integrerat med betalningslösning, eller gratis annonser i början
Annons måste godkännas av admin innan publicering, alternativt direkt publicering
Annonser i Galleriet likt Blocket som betalas extra. Annonser som visas i Galleriet relevanta för annonser man är ute efter.
Integration med Google Maps, användare väljer län/stad så dyker orten upp i kartan. Thumbnail till kartan i Google maps automatiskt i annonsen
Avancerad admin del, kan redigera annonser från admin del. Kan skapa olika användare med olika behörigheter
Effektiv sök algoritm för att hitta annonser, "Google Instant" funktion i sökningar.
Snyggt Rekommendera en vän, dela på facebook i alla annonser. Svara på annons via email, kan göras så att dessa mail måste godkännas av admin
Enkelt för användare att ta bort eller ändra&förnya annons, lägga in befintlig annons i Galleriet, gratis eller kostar extra.

Låter det intressant ? Skicka PM eller maila mig yoursecondweb at gmail. com så kan vi snacka vidare ! Kan skicka demo länk

Topp