Kjapp og trygg hosting for Wordpress

La oss bygge noe stort

Polar

Medlem
Jeg har sittet og tenkt litt på en idè som jeg vil lufte med dere. Nå og da følger jeg med litt på forumet her, og finner stadig nyttige tips. Mitt inntrykk er at det sitter mange med mye kunnskap rundt om i hele landet. Og mange har nok potensiale for å skape noe stort eller i hvert fall noe man kan leve av. Problemet er vel ofte at man er god på noe, men absolutt ikke på alt.

Idèen om å samarbeide er absolutt ikke ny. Men sjelden er de beste idèene nye. Det jeg har tenkt på er hvordan man kan organisere et slikt samarbeid, og hva vil målet med et slikt samarbeid være.

Målet kan man si er penger. Men fokus kan ikke være penger. Skaper man noe på grunn av penger så blir det sjelden et bra produkt. Fokus må være å levere det brukerne vil ha. Best mulig tjenester. Da vil brukerne komme og da vil også mulighetene for inntekter dukke opp. Alt dette er temmelig enkelt.

Hva hvis man lager en gruppe? En klubb? En familie (for å bruke mafiaspråket)? La oss kalle det en gruppe.

Når gruppen er stiftet så bestemmer man at den består av 1 mill. andeler. som gruppen selv eier. Stifterne må lage en form for prisliste hvor man f.eks. stemmer over hvor mye man vil betale for en tjeneste eller en nettside. Hvis en person tar kontakt med gruppen og sier at han har en nettside med potensiale, men uten trafikk. Gruppen kan da se på siden og ta en avgjørelse om dette er noe de vil satse på. Hvis ja, så stemmer man over hvor mye man vil betale for siden. Man blir enige om 2000 andeler. Da eier personen som bidro med nettsiden 0,2% av gruppen. Og han er stemmerett. Alle medlemmer kan ha en stemme uavhengig av eierandel.

Når noen bidrar med arbeid så blir dette også belønnet med andeler. Leveres dårlig arbeid blir dette plukket opp av de andre og en person kan da nektes betaling og evt. få andre arbeidsoppgaver. Flertallet bestemmer.

Etterhvert som gode prosjekter blir utviklet kommer inntektene og disse blir liggende i gruppen. Noe kan brukes på utvikling osv.

De som stifter gruppen lager reglene.

Hvis noen vil selge sine andeler så er det gruppen som kjøper dem. Prisen må beregnes ut i fra en formel man blir enig om (brukere, inntekter, verdier osv.). Andelene faller da tilbake til gruppen og kan brukes til å betale for mer arbeid og nye nettsider. Etterhvert som gruppen blir større og mer og mer verdt betaler man færre og færre andeler for nettsider og prosjekter. Verdien pr. andel blir jo større og større.

Hvis man på et tidspunkt priser gruppen til f.eks. 1 mill. så vil vår venn som solgte sin nettside for 2000 andeler få 2000 kr. for sine andeler. Da vil gruppen betale dette fra sin bankkonto og andelene ligger klare for å betale noen andre.

Er det noen som forstår hva jeg mener? :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det som overrasker meg er at jeg ser så innmari mange slike poster med "gode ideer" som noen har sittet "å tenkt ut", gjerne over et glass vin mens solnedgangen glimrer med sitt fravær i det fjerne.

For å skape en levedyktig bedrift, et levedyktig konsept, så må man gå den tunge veien gjennom å prøve, feile, investere tid (mye, mye, mye tid) og penger i det hele. Man må gå skrittene steg for steg, fra et enkeltmannsforetak der man gjør regnskapet selv til å stifte et selskap sammen med samarbeidspartnere der man leier flotte lokaler og bygger en organisasjon. Det tar gjerne innmari lang tid, og krever enormt mye av den enkelte.

Slike "jeg har en kjempeide"-prosjekter lykkes aldri fordi personen som har tenkt dem sjelden eller aldri har tenkt på hvor mye tid og penger det koster bare å få ideen fra tankestadiet og over i noe konkret, noe håndfast. Ofte strander slike prosjekter på rene bagatellmessige utgifter eller hindre av typen "jeg får ikke til å legge inn link til ideen min i signaturen på wf".

Men det er bra at folk har ideer, og enda bedre at de forteller oss andre om dem. Likevel, som så ofte før. Jeg har nok større sjanser på Jessica Alba enn du har med å få satt den ideen ut i live.
 

Polar

Medlem
Bare som et lite apropos.... Jeg drikker ikke alkohol. Og jeg har drevet mine firmaer i 17 år, så jeg vet hvor mye arbeid det er å bygge opp noe. Jeg startet med netthandel for ca. 10 år siden. Jeg jobber 12-14 timer pr. dag for å betale for gode og dårlige prosjekter.

Jeg har også (som deg) lett for å tenke butikk på den gamle måten (fine lokaler, dyr markedsføring, lønnskostnader osv.).
 

dennison

Medlem
For å skape en levedyktig bedrift, et levedyktig konsept, så må man gå den tunge veien gjennom å prøve, feile, investere tid (mye, mye, mye tid) og penger i det hele. Man må gå skrittene steg for steg, fra et enkeltmannsforetak der man gjør regnskapet selv til å stifte et selskap sammen med samarbeidspartnere der man leier flotte lokaler og bygger en organisasjon. Det tar gjerne innmari lang tid, og krever enormt mye av den enkelte.

Slike "jeg har en kjempeide"-prosjekter lykkes aldri fordi personen som har tenkt dem sjelden eller aldri har tenkt på hvor mye tid og penger det koster bare å få ideen fra tankestadiet og over i noe konkret, noe håndfast. Ofte strander slike prosjekter på rene bagatellmessige utgifter eller hindre av typen "jeg får ikke til å legge inn link til ideen min i signaturen på wf".

Ikke rart du enda jobber på ICA i kassa mens din far fører regnskapet ditt (som nevnt tidligere) mens du sitter med den holdningen der, det er ikke værre enn å legge av 250.000 på et AS og fyre løs med ideen din ,du har vel kontakter du som kjenner ol.
Den som sitter på gutterommet hjemme hos pappa og tenker stort men gjør lite feiler garantert. Det er de som faktisk har en ide og tørr satse på den som kommer noen vei her..

OT; høres ut som pyramidespill forklart i omvendt psykologi.
 

Polar

Medlem
Forskjellen på dette og en pyramide er at her sitter ingen på toppen. Det er flatt. Man får betalt utifra hvor mye man jobber, og hva man bidrar med av ideer og prosjekter.

Likheten med en pyramide kan være at du som eier av andeler vil tjene penger på det som blir gjort av arbeid at de som kommer inn etter deg. Men på den annen side så vil de som kommer inn også tjene på det som de før har gjort :)
 

picxx

Well-Known Member
Tanken bak er sikkert god, men erfaringsmessig har jeg liten tro paa slike samarbeid, medmindre det faktisk sitter en "sjef" paa toppen og krever hva som blir gjort, samtidig med at man tar "medlemmene" i haanden og nesten gjoer ting for dem.

De som er konstruktive og jobber mye har stort sett allerede fullt opp, saa de har ikke tid til aa vaere med paa slike samarbeid.
Et slikt samarbeid du skisserer vil ha et par tre stykker som gjoer all jobben, og sitter med alle "aksjene" og allerede der brister jo delvis en slik struktur.

Personlig har jeg mere tro paa en side a la getafrelancer, eller kanskje til og med dra det enda et hakk lengre og bli en "manpower"sentral for webutviklere?

Som sagt er tanken bak sikkert god, men jeg har ingen tro paa at slikt prosjekt som du skisserer faktisk vil vaere baerekraftig i norge.
 

Polar

Medlem
Jeg ser mange av de samme problemene som du gjør. Den store utfordringen ville vært å nådd en kritisk masse. Slik at demokratiet fungerte. Da kunne man luke ut de som ikke fungerte og evt. gitt dem andre arbeidsoppgaver, eller man hadde fått arbeidsforbud. Andelene man allerede hadde tjent beholdt man.

Skulle man fått et slikt opplegg til å fungere på litt sikt så måtte man nok satset på å være internasjonal. Man måtte fått med folk fra alle kriker og kroker av verden.

Alt måtte vært åpent og alle visste hva hver enkelt "tjente" og alle kunne vurdert arbeidet til alle. Men det måtte selvsagt vært et form for styre som besto av noen få personer som fordelte arbeidsoppgaver. Disse mått vært oppe til valg.
 
Topp