Jeg har jobbet som mediekonsulent i et slikt firma.
For å si det enkelt, skal du gjøre dette effektivt selv i Adwords og lære deg hvordan ting fungerer, sette opp og teste forskjellige annonser, lete etter søkeord, sette opp riktig landingssider, plassere riktig bud osv, da trenger du tid og evne. Du må også forvente å bruke litt penger så du har råd til å finne ut hva som fungerer og ikke fungerer.
Har du tid og evne til å bruke på dette, så kan du fint lære alt selv, erfare triksene for din bransje og søkeord. Etterhvert så går det meste på automatikk og når du har en suksessfull kampanje handler det meste om oppfølging og evt tildeling av nye søkeord.
Men har du ikke tid og evne, eller ikke en av delene, da kan det være fordelaktig å bruke en konsulent. Fordelen de har er at de kan dette, ihverfall det firmaet jeg jobbet for har drevet med dette veldig lenge og har erfaring på hva som fungerer for mange forskjellige bransjer. Mest sannsynlig så greier de å oppnå en lavere pris per klikk enn det du greier selv og da får du effektive annonser med en gang. Dette kan gjøre så du til slutt oppnår mer resultat for en lavere pris enn hva du kunne oppnådd selv.
Men dette er jo en vurdering man må ta. Det finner gratis gavekort til Google Adwords, prøv feks én måned der du bruker et slikt kort samt setter inn ekstra penger. Jobb med annonsene osv å gjør deg litt erfaringer. Når måneden er over skriver du ut rapporter med dine resultater.
Ta så kontakt med et mediebyrå og be de om å kjøre en bindingsfri måned med samme budsjett som deg. Dvs totaltkostnad (har du brukt 3000kr på adwords, så skal du be om at regningen skal være på 3000kr inkl kostnad for drift). Du skal ha rapporter på slutten av måneden.
Da kan du sammenligne ditt og deres resultat, evt legge på en timeslønn for hvor mange timer du har brukt. Da er det lettere å ta en avgjørelse.
Om de ikke godtar én bindingsfri måned så skal styre unna. Og om du finner ut at de gjør det mer effektivt og går på en lengre avtale med en konsulent er det fint mulig å følge med på dine egne annonser og søkeord, så baserer du din erfaring på en suksessfull kampanje, da er det lettere for deg å gjøre det riktig om du bestemmer senere å prøve det selv.
EDIT: Men husk ved begge tilfeller å sette opp nettstedet ditt for konverteringer, det er dette som teller til slutt om du har nettbutikk og ikke tenker merkevarebygging og synlighet i markedet.