olafmoriarty
Medlem
Du bør bokføre private uttak («lønn»), ja. Bruker Ajour Office, men går ut fra at andre programmer holder seg til omtrent samme kontoplan: Når jeg overfører penger fra firmakonto til min egen konto, krediterer jeg konto 1920 («Bankinnskudd») og debeterer konto 2060 («Privatkonto», eventuelt konto 2050 «Egenkapital»). På den måten viser du veldig tydelig hvor pengene har blitt av, samtidig som du ikke fører dette som en utgift (utgiftene har kontonummer 4xxx-8xxx).
Når du leverer næringsoppgaven (situasjonen hadde vært den samme om du hadde vært så stor at du måtte levere årsregnskap også) viser denne firmaets utgifter og firmaets inntekter. Inntekter minus utgifter er overskudd, eventuelt får du underskudd. Men så lenge du har enkeltpersonsforetak spiller det ingen rolle for kemneren om disse pengene befinner seg på firmakontoen eller privatkontoen. Dine penger uansett.
Ansetter du derimot noen for å jobbe for foretaket, fører du det som en utgift (kreditt 1920 debet 5000ogetellerannet, tror det er 5010). Det samme gjelder når du betaler en faktura: Pengene overføres til noen andre, derfor er det en utgift. Men når du overfører penger fra firmaet til deg selv, forsvinner ikke pengene fra firmaet ettersom du er firmaet, derfor fører du dette bare som en reduksjon av egenkapitalen og ikke som en utgift.
Når du leverer næringsoppgaven (situasjonen hadde vært den samme om du hadde vært så stor at du måtte levere årsregnskap også) viser denne firmaets utgifter og firmaets inntekter. Inntekter minus utgifter er overskudd, eventuelt får du underskudd. Men så lenge du har enkeltpersonsforetak spiller det ingen rolle for kemneren om disse pengene befinner seg på firmakontoen eller privatkontoen. Dine penger uansett.
Ansetter du derimot noen for å jobbe for foretaket, fører du det som en utgift (kreditt 1920 debet 5000ogetellerannet, tror det er 5010). Det samme gjelder når du betaler en faktura: Pengene overføres til noen andre, derfor er det en utgift. Men når du overfører penger fra firmaet til deg selv, forsvinner ikke pengene fra firmaet ettersom du er firmaet, derfor fører du dette bare som en reduksjon av egenkapitalen og ikke som en utgift.