Lønn fra DA

Jeg og fadern skal sette opp et firma, også lurer vi litt på hvordan man skal begå seg så ikke sosialist-staten skal stikke av med mesteparten.

Jeg vet i grunnen ikke helt hva jeg skal spørre om, for å si det som det er. Det er moms på solgte varer og så får man skatt på lønn, men er det noe man kan gjøre for å sitte igjen med mest mulig?

Beklager om dette blir veldig vagt, men jeg vet som sagt ikke helt hva jeg skal spørre om i tillegg til det jeg alt har skrevet.

zapotek

Medlem
Ser du blander litt moms og skatt: "Det er moms på solgte varer og så får man skatt på lønn".

Vel momsen er aldri din. Det er en avgift du krever inn på vegne av staten. Salg bedrifter imellom får man igjen momsen fra, det er kun sluttforbrukeren som egentlig betaler moms.

Jeg betaler skatt på lønn som jeg tar ut fra foretaket, og om jeg som foretak selger en vare blir det 25% moms på den varen (?).

Det foretak som regel gjør er vel å belaste kunden med momsen, men det har ikke jeg mulighet til. Virker som jeg må dekke det sjøl, om det skal bli konkurransedyktig. Men nå er også kundene mine bedrifter, så da får jeg altså igjen momsen?

Kassimaja

Geocacher
Du får ikke igjen momsen på varer du selger til bedrifter, men du får igjen moms på varer som du kjøper. Om du ikke er konkurransedyktig hvis du skal legge til MVA så er kanskje ikke bedriften lønnsom og verdt å satse på...

Dag Frogner

Supermedlem
Når du selger en vare så selger du for den prisen du vil ha + 25% mva. Disse 25% skal staten ha. Dersom du selger til bedrifter, vil disse få igjen mva av staten, så selvom de må betale 25% ekstra for varen der og da, får de pengene tilbake i mva-oppgjøret sitt.

Men om du selger varer for 10000,- + mva og i samme periode har 10000,- + mva i utgifter, går du i 0,- og skal ikke betale inn moms.

Capice? :D

Joda, den er veldig lønnsom, er nettopp derfor jeg har "råd" til å ta momsen selv.

Moms som kommer på varer som importeres, mener du? Jeg importerer ikke, jeg kjøper innenlands.

Du har nok rett. Har litt erfaring med å drive enkle nettbutikker, men dette blir en del større. Er bare at jeg drukner i et hav av informasjon (som gjerne ikke stemmer overens med hverandre).

Mener ikke at folket her skal servere meg info på sølvfat, men er det noen som umiddelbart kommer på en eller flere nettsider jeg kan få god info på?

TorsteinO

Art Director & grunder
...og siden du sier at det dere skal gjøre er veldig lønnsomt, og at dere derfor har råd til å "ta momsen selv", men at dere ikke har råd til å legge på mva hvis dere skal være konkurransedyktige - da er det noe veldig feil et eller annet sted i regnestykket ditt...

For bortimot 100% garantert: Hvis dere vil være MVA-pliktige, så er konkurrentene deres også det, og da er 20% av utsalgsprisen til konkurrentene mva.

Så om du f.ex. ser at konkurrentene selger en vare for 100kr, og det er denne prisen dere også selger for med "veldig god" fortjeneste, så er det ikke rart at du har ekstremt god fortjeneste hvis du ikke har tatt med mva i regnestykket... ;)

Det eneste som finnes av "smarte løsninger" på det der, er egentlig å ta med mva i regnestykket på helt korrekt måte, og føre det opp på fakturaen helt korrekt osv. Da vil bedriftene som selv er mva-pliktige få igjen mva'en de betaler på ting de kjøper fra dere, og dermed er dere akkurat like konkurransedyktige som konkurrentene - med mindre dere beregner håpløst høy fortjeneste eller har alt for høye utgifter/innpriser/osv da selvsagt :)

Topp