Lærebøker og lesestoff for webutvikling

Keanu

Geek
Kan anbefale Don't Make Me Think og Bulletproof Ajax for brukerinteraksjon, design og UI.

Når det gjelder programmering, så liker jeg godt "In A Nutshell"-bøkene fra O'Reilly, men online references fungerer også fint, slik som PHP sin. Mulig folk som er nye på CSS, HTML, SQL og PHP ikke bør gå rett på Nutshell-bøker og references, men for min del er det den beste løsningen.

Helge

Profesjonell Googlesøker
enkelt og greit så brukte jeg egentlig ingen bøker når jeg lærte meg slik. W3Cschool til å sjekke de forskjellige klassene eneste.

Kopier en side, se hva som gjør hva, prøv å lage den selv. Vips, etter et par sånne så kunne jeg HTML og CSS utenatt ;)

Nå prøver jeg å gjøre det samme med PHP.

Folk har veldig ulike læremetoder, men, prøv og feil er vel den viktigste :p

Og W3CSchools er alltid kjekk å ha ;)

Gaasehud

Medlem
Jeg har (hittil) ikke brukt noen bøker, synes det virker litt tungt på en måte. I likhet med Helge har jeg lært mye html/css gjennom W3Schools (visste dere forresten at det er nordmenn som står bak den siden?) Grådig kjekk side, og enkelt og godt forklart. :)

YouTube kan også være et hjelpemiddel. Selv har jeg lært mye derfra. Blant annet PHPAcademy, samt TheNewBoston, har svært mange gode tutorials.

Gratis er det også :)

adeneo

Medlem
Her ser det ut som noen har glemt å nevne Bibelen, Donald Knuths "The Art of Computer Programming".

Dette er egentlig en serie bøker som Knuth begynte på i 1962, som ikke er ferdigskrevet enda, og man lærer ikke et spesielt språk men selve grunnprinsippene bak programmering og diverse algoritmer.

Den er nok litt "tørr" for de fleste, men det er et helt unikt oppslagsverk alle som forsøker seg på litt koding bør har bladd litt i ...

"If you think you're a really good programmer, read Knuth's Art of Computer Programming. You should definitely send me a resume if you can read the whole thing."
- Bill Gates

For å lære javascript er gjerne standarden i dag at man minst har lest og forstått Crockfords "JavaScript: The Good Parts", selv om jeg ikke er enig i alt som er skrevet der, og heller ikke alt Crockford sier, han er helt på jordet når det kommer til enkelte ting, men boken er bra og relevant.
Crockford var forøvrig i Oslo for 14 dager siden, på Norwegian Developer Conference 2014.

Sist redigert:
Som en lettfattlig introduksjon til faget webutvikling vil jeg anbefale Webutvikling 1 i regi av Høgskolen i Sør-Trøndelag.

En får tilgang til grunnleggende fagmateriell, på norsk, og får oppgaver med basis i dette . I mine øyne er dette en mer helhetlig tilnærming til Webutivkling da en i større grad får et bilde på hele prosessen "å bygge et nettsted" (teori og praksis, sammen).

Kurset koster noen kroner, men det er verdt det!

kongen

kongemedlem
Da jeg var liten så brukte jeg nybegynnerboken "Foundation Dreamweaver MX".

Du finner alt (for nybegynnere og avanserte) hos:
Apress

Topp