Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kurs/utdanning innen grafisk design

peterandrej

pensjonert moderator
Vil kjøre litt kompetanseheving framover, og vil gjerne ta noen kurs eller en utdanning innen grafisk design, som er et område jeg kan fryktelig lite om (men paradoksalt nok jobber mye med) men som jeg synes er spennende.

Siden man ikke har stort av dette i Tromsø er nok nettstudier mest interessant, men sommerkurs er også aktuelt. Drømmen er selvfølgelig Westerdals eller skoler i samme klasse - gjerne internasjonalt - men det regner jeg ikke som så veldig sannsynlig at går.

Så er det noen som har noen tips? Steder jeg burde lete? Skoler som er gode? Sommerkurs dere har hørt om?

Jeg har sett litt på ulike studier fra NKI, men vet ikke hvor gode disse er. Noen som har erfaringer?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hmmm... nettkurs vet jeg ikke, men kjenner flinke folk som har gått både på MI/NKF, i Gjøvik, HiBU og mange andre steder. Har NKF noe alternativ i nærheten av deg ville jeg ha tatt en titt hos dem, minuset med NKF og liknende er at det er veldig lett å komme inn, noe som igjen gjør at det er mye slappfisker der, men så lenge man selv gjør en bra innsats er det det viktigste! Det westerdals har en fordel på er at det pga bra rykte er mye bra folk som søker dit, dermed blir det vanskeligere å komme inn, som igjen gjør at folka som går der gjør en bedre innsats, som igjen gjør at du presser deg selv mer, osv. MEN - bare finn noen bra folk å samarbeide med på skolen (og noen er det overalt) og stå på litt selv, så blir det bra!

Tror også det er bedre å faktisk dra til en skole enn å ta det over nett

Hva med UiT, har ikke de noe som helst passende alternativ? Hey, ta en titt her forresten: Høgskolen i Finnmark - Tromsø - Studieoversikt - Studievalg.no
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Takk for svar, Torstein.

Jeg kan ikke gå på en ordinær skole, siden jeg må jobbe ved siden av (og er i tillegg innmari ufør, så det funker dårlig med sånn daglig oppmøte). Jeg vurderer to alternativer:

1. Nettstudier: Berghs school of communication i Stockholm. Nettstudie i grafisk design over et halvt år med to samlinger. Det er et godt alternativ.

2. Intensive sommerkurs. Du har gått på Westerdals, Torstein? Det arrangeres visst sommerkurs der? Sånt er overkommelig, rent tidsmessig. Drømmen her er selvfølgelig et intensivt sommerkurs på en hipp skole i New York, men det blir kanskje litt vel råflott.

-----

Alternativ 3 er at jeg finner pensumlisten til et godt, eksisterende kurs på f.eks Westerdals, kjøper alle bøkene og leser på egenhånd - for så å supplere med et intensivt sommerkurs neste sommer eller nettstudier.

-----

Forøvrig: nei, jeg har ikke funnet noen utdanningsinstitusjoner i nord som tilbyr noe interessant. Det er veldig mye "grunnkurs i indesign" og sånt, men "skikkelige" utdanningsløp finnes ikke. Det er derfor alle som jobber "ordentlig" med design i nord-norge har gått på skole i Oslo (f.eks Westerdals) eller i utlandet. Universitetet i Tromsø har bare ulike utdanninger innen kunst og sånt, men det blir jo noe helt annet enn det jeg er ute etter.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Bergs er veldig bra, er i bunn og grunn samme ulla som Westerdals (samme firma som driver begge), men skal være hakket bedre en W. Var en av jentene som gikk sammen med meg som hoppa av fra W, surra litt rundt og så gikk noen år på Berghs, såvidt jeg husker, veldig flink jente, tror hun jobber i NY nå :)

Yep, jeg gikk på westerdals, men på AD, ikke grafisk, så det er litt forskjell (mer strategi og konsept, mindre (veldig lite) teknikk), men endel likt også. Vet de har endel kurs utenom den vanlige skolen, jeg gikk et sånt et par år før jeg begynte, hadde absolutt nytte av det (forstod litt mer av hva de faktisk så etter)! Se Westerdals Kompetanse - men ring dem og spør, er for lenge siden jeg gikk der til at jeg kan si noe om hva og hvordan :)

Tror derimot ikke at bare en pensumliste vil hjelpe så mye. Det er ikke mye lesing på den skolen... det handler kanskje 99% om praktisk gjennomføring av prosjekter (både for reelle og fiktive kunder), og sånn var det på det kveldskurset jeg gikk først også.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bergs er veldig bra, er i bunn og grunn samme ulla som Westerdals (samme firma som driver begge), men skal være hakket bedre en W. Var en av jentene som gikk sammen med meg som hoppa av fra W, surra litt rundt og så gikk noen år på Berghs, såvidt jeg husker, veldig flink jente, tror hun jobber i NY nå :)

Berghs er spesielt interessant fordi de tilbyr nettkurs over et halvt år, både innen AD og grafisk design faktisk. Det er lagt inn to samlinger i løpet av kurset (i Stockholm) som går bra dersom flyskrekken står meg bi :)

Det er visst i samarbeid med NKI Berghs kjører disse kursene.

Tror derimot ikke at bare en pensumliste vil hjelpe så mye. Det er ikke mye lesing på den skolen... det handler kanskje 99% om praktisk gjennomføring av prosjekter (både for reelle og fiktive kunder), og sånn var det på det kveldskurset jeg gikk først også.

Regnskapsføreren sier nå at jeg må ha vært ansatt i over et år før jeg kan skrive av utdanning på firmaet, så da må det bli til neste år siden ASet mitt ansatte meg selv i januar. Så jeg tror jeg kjøper en del lærebøker og forbereder meg litt selv over vinteren. Praktisk arbeid gjør jeg ganske mye av i firmaet, men det kan vel ikke skade med litt teori.

Har du noen lærebøker å anbefale, Torstein?? Gjerne noe som gir meg en grunnleggende innføring.
 
Topp