Kunder på ferie når pakken kommer

Msites Ltd

Livsnyter
1. Hva ville du gjort ellers i året om pakken kom i retur?

2. Er varen betalt?

I så fall ville jeg nok kontaktet kunden og forklart at pakken er kommet i retur, dobbeltsjekket adressen og spurt om han ville at du skulle sende den igjen, og da selvfølgelig tatt betalt for porto.
Hvis han ikke ønsker pakken returnerer du pengene minus frakt og eventuelt et adm.gebyr eller hva dine salgsbetingelser sier.

3. Er varen ikke betalt?

Ville nok gjort mye som nummer 2., men vurdert om varen skulle sendes igjen uansett om kunden vil betale eller ei for ekstra porto. Spørsmålet er jo mye om fortjeneste på vare og hvor mye det kan skade omdømme.

spikre

peterhamre.no
Det kan man ikke hvis varen koster 500 og frakten 100...

Jo, jeg synes det. Ofte stjeler da frakten hele fortjenesten - men jeg mener likevel det er verdt det. Jeg tror det er billigere å beholde kunden for gjenkjøp gjennom å dekke frakten, enn å miste den kunden og så skaffe en ny.
Det kan selvfølgelig variere ut i fra nisjer, marginer osv, så mener dette naturligvis med visse forbehold.

Santo

Active Member
Det kan man ikke hvis varen koster 500 og frakten 100...

Som spikre også skrev så kan man jo det...

Regnestykket blir kanskje ikke like godt, men du får ihvertfall en fornøyd kunde som kanskje handler igjen eller forteller videre om det?

Du kan ihvertfall regne med at kunden forteller det videre dersom han ikke er fornøyd...

Santo

Active Member
En kunde har ikke noen grunn til å være misfornøyd, og vil som regel ikke være misfornøyd med nettbutikken når han har dummet seg ut. Tror ikke folk forventer gratis frakt når en butikk ikke har gratis frakt i utgangspunktet.

Det har du jo rett i, men tror de fleste ikke blir spesielt glade for å måtte betale porto to ganger på en pakke (+ eventuelt straffegebyr).

Og da er det nok mange som gjør nettbutikken til syndebukken. Selv om problemet i utgangspunktet er selvforskyldt...

Men dette kan vel umulig gjelde så mange pakker?

Topp