Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kunde som aldri betalte - "nytt" firma, samme org.nr... ka kor koss?

TorsteinO

Art Director & grunder
For halvannet års tid siden var det et firma som ba meg om å lage logo og nettsider til dem, og vi ordnet alt med kontrakt osv osv, men for å gjøre en lang historie kort mangler jeg fremdeles endel penger.

Men - fordi det rett og slett var at firmaet gikk fordømt dårlig som var grunnen (jeg sjekka regnskapstallene) var det litt begrensa hvor mye jeg gadd å jobbe med å få ut pengene fra dem, på tross av at de kom med både ufinheter og ting som grensa til trusler (fordi jeg var så frekk å mase om en faktura) - noe som egentlig gjorde meg ekstra irritert - men hadde de ikke penger så var det jo lite vits i å bruke tid på det.

Det siste året har jeg derimot sett at de har endret navn og begynt i en helt annen bransje - men det er samme org.nr, folk, og adresse, og såvidt jeg kan se går det veldig mye bedre for dem nå. Dermed har jeg lyst til følge opp dette mer allikevel. Det store spørsmålet er da - siden de har endret navn, men ikke org.nr og adresse - må jeg endre navn på purringen/inkassovarselet/et.c., eller kan/skal jeg bare sende alt som det er?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg ville sendt dem en hyggelig liten mail med at det fremdeles er utestående. Kanskje de er litt vennligere stilt nå som de har litt penger....

På en ny formell purring/inkassovarsel ville jeg nok bare ha oppdatert firmanavn etc så alt var riktig i forhold til Brønnøysund når du sender kravet videre.
 

Johan

Medlem
Så lenge det er samme org nummer, er det samme firma. Kjør inkasso, men gør det via egeninkasso om du kan. Inkassoselskapene lever av salærer og renter og har ingen interesse av å drive inn pengene kjappest mulig
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Glemte helt denne her jeg, men ja, tror jeg prøver den hyggelige metoden først, er jo verdt et forsøk :)

@dag: Tja, er det ikke penger i et firma, så er det ikke det, og da er det gode sjanser for at å bruke tid og krefter på mas og krangling ville ha vært bortkasta, og her så jeg i regnskapstallene at det hadde vært VELDIG lite inntekter. Det var også et relativt sett ganske lite beløp - vi kom heldigvis ikke *så* langt før det stoppa opp - nettopp pga betaling som uteble, men jeg har fått litt under halvparten av det jeg skulle hatt ihht kontrakten.
 

Atian

Medlem
Interessant å lese og vurdere hva er som er "den hyggelige metoden" :)

Den hyggelige metoden er selvfølgelig forskjellig fra person til person og firma til firma. Men for å gjøre ting enkelt, så vil jeg generelt anbefale å skille person og sak.

Som ansatt/evt. leder av ENK, så kan du som person sende en hyggelig påminnelse om at en regning er forfalt, og at det mangler innbetaling. Samt generell småprat, som at håper de fortsatt liker produktet etc... Selv unnskylder jeg alltid min regnskapsfører som er streng med meg og krever at ting skjer etter boka.

Regnskapsfører (som like gjerne kan være deg selv) gjør ting etter boka. 10 dager (ca.) etter manglende innbetaling sendes skriftlig purring/varsel om inkasso med 14 dagers forfall.

Dersom de ringer deg, så sier du bare at du ønsker de alt det beste, men at regnskapsfører gjør det som vedkommende plikter, nemmelig å sørge for at de økonomiske forpliktelsene dere imellom blir opprettholdt. Du som person er selvfølgelig hjelpsom og forståelsesfull (osv) og ser gjerne at de kan få noen ekstra dager på seg om nødvendig, men må selvsagt få dette avklart med "regnskapsfører".

Dersom innbetaling ikke skjer etter lovebestemt purring / varsel om inkasso, så sender du dette til inkasso. Dette er ikke bare det beste for deg - men også til beste for andre aktører som også kan bli lurt av samme firma. For når et firma har inkassosak, så kan andre som gjør kredittsjekk få opp dette og være mer forsiktig ved inngåelse av andre økonomiske avtaler/salg/etc. Dermed så hjelper du også andre fra å komme i en vanskelig situasjon.

Den hyggelige metoden kan i noen sammenhenger være den "dumsnille metoden". Mens andre ganger så kan det selvsagt være motsatt. Mitt tips er å skille person og sak, fordi du selv ønsker jo alle dine kunder det beste :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Samt generell småprat, som at håper de fortsatt liker produktet etc...

tjah... at de likte produktet var jo ganske tydelig, men de har jo bytta navn og driver i en helt annen bransje nå, og de siste mailene jeg fikk fra dem var direkte truende - fordi jeg var så frekk å sende inkassovarsel... Så jeg vet helt ærlig talt ikke hvor mye "generell småprat" jeg vil gidde å sende dem, men jeg sender dem et brev nå med noe ala "hei, hyggelig å se at det går bedre for dere nå. Minner om tidligere forfalte krav... osv."
 
Hadde droppet "hyggelig" i meldingen. Send faktura, purring og la det gå sin gang. De kommer seg ikke unna betalingen.
 

n0stra

Medlem
Vi bruker stort sett vise til at vi har en bank som håndterer våre fordringer og at de nå maser om å sette igang inkasso. At vi helst ikke ønsker dette og håper at dette bare skyldes forsinkelser eller at det har blitt glemt. At det vil bli langt dyrere om vi ikke får sagt til dem at alt er betalt.
 
Topp