Morten Tangerås
New Member
Jeg har en litt kinkig sak (B2B), og jeg frykter jeg står litt svakt juridisk, men ønsker likevel å få innspill i tilfelle det er noe jeg har oversett.
Jeg har fakturert en kunde for cms-leie/-drift og webhotell fram til i sommer (2014). Dette har vi dessverre ikke hatt noen skriftlig kontrakt for. Tjenesten ble i sin tid bestilt gjennom en av våre forhandlere, som hadde laget nettstedet til kunden. Mitt firma har forøvrig levert tjenesten fram til i sommer (2014), og fram til da har kunden alltid betalt (kvartalsvis).
Jeg fikk i sommer (2014) en overraskende henvendelse fra en ny representant hos kunden, som krevde tilbakebetalt de de hadde betalt for det siste året (sommer 2013 - sommer 2014). Bakgrunnen var at de hadde flyttet domenet til ny leverandør (sommer 2013), og at de derfor ikke hadde fått levert tjenesten fra meg som de hadde betalt for. De mener også at min forhandler skulle ha sagt opp for dem.
Jeg på min side, har ingen sjekk på når domener blir pekt vekk fra min server eller flyttet, og har heller ikke mottatt noen oppsigelse, så jeg har fortsatt å levere tjenesten i form av drift av cms og webhotell og det som inngår i det, og naturlig nok fakturert for dette.
Slik jeg ser det, er det som taler for at kunden skal få kompensasjon fra meg:
- Manglende kontrakt, der det står oppgitt at kunden selv må si opp
Det som kanskje taler til min fordel, er:
- At kunden har betalt for tjenesten, 4 kvartal (4 fakturaer, sommer 2013 - sommer 2014) etter at de flyttet domenet
- At jeg ikke har fått noen oppsigelse på noen som helst måte før nå i sommer (2014)
- Min forhandler har heller ikke mottatt noen oppsigelse på webhotell + cms, men tidligere på våren 2013 ble samarbeidsavtalen med forhandler og kunde avsluttet fra forhandler sin side.
Når det er sagt, er det greit å få dette belyst "utenfra". Noen som har noen formeninger om hva som er rett og rimelig her?
Morten
Jeg har fakturert en kunde for cms-leie/-drift og webhotell fram til i sommer (2014). Dette har vi dessverre ikke hatt noen skriftlig kontrakt for. Tjenesten ble i sin tid bestilt gjennom en av våre forhandlere, som hadde laget nettstedet til kunden. Mitt firma har forøvrig levert tjenesten fram til i sommer (2014), og fram til da har kunden alltid betalt (kvartalsvis).
Jeg fikk i sommer (2014) en overraskende henvendelse fra en ny representant hos kunden, som krevde tilbakebetalt de de hadde betalt for det siste året (sommer 2013 - sommer 2014). Bakgrunnen var at de hadde flyttet domenet til ny leverandør (sommer 2013), og at de derfor ikke hadde fått levert tjenesten fra meg som de hadde betalt for. De mener også at min forhandler skulle ha sagt opp for dem.
Jeg på min side, har ingen sjekk på når domener blir pekt vekk fra min server eller flyttet, og har heller ikke mottatt noen oppsigelse, så jeg har fortsatt å levere tjenesten i form av drift av cms og webhotell og det som inngår i det, og naturlig nok fakturert for dette.
Slik jeg ser det, er det som taler for at kunden skal få kompensasjon fra meg:
- Manglende kontrakt, der det står oppgitt at kunden selv må si opp
Det som kanskje taler til min fordel, er:
- At kunden har betalt for tjenesten, 4 kvartal (4 fakturaer, sommer 2013 - sommer 2014) etter at de flyttet domenet
- At jeg ikke har fått noen oppsigelse på noen som helst måte før nå i sommer (2014)
- Min forhandler har heller ikke mottatt noen oppsigelse på webhotell + cms, men tidligere på våren 2013 ble samarbeidsavtalen med forhandler og kunde avsluttet fra forhandler sin side.
Når det er sagt, er det greit å få dette belyst "utenfra". Noen som har noen formeninger om hva som er rett og rimelig her?
Morten